Projecten - Chalo
101 investeerders
Jammer, voor dit project ben je te laat...
Bekijk lopende projectenHeb je vragen? Contacteer de Crowdfund Coach
Chalo wil de Indische Chai-legacy eren door de hele wereld te laten kennismaken met chai-recepten met respect voor de makers uit India.
Het bedrijf zet 11 verschillende bekroonde smaken in de markt en verkocht in 2023 meer dan 4,8 miljoen kopjes chai latte via 850 verkooppunten in de EU, het Midden-Oosten, de VS en het VK.
Via welke lening kan je investeren?
Crowdlening |
Winwinlening |
|||
Voor wie? | ||||
Rendement | Bruto rente (jaarlijks) | |||
- Roerende voorheffing | ||||
Netto interest (jaarlijks) | ||||
+ Belastingskrediet | ||||
Totale netto rente (jaarlijks) | ||||
Kenmerken | Looptijd | |||
Minimale investering | ||||
Maximale investering | ||||
Terugbetaling | ||||
Waarborg | ||||
Achtergesteld |
Via deze financieringscampagne wil Chalo maximaal €250.000 ophalen. Er zijn 2 aangeboden leningstypes: de gestandaardiseerde achtergestelde lening met opschortende voorwaarde (hierna "crowdlening") en de achtergestelde winwinlening met opschortende voorwaarde (hierna "winwinlening").
Gita Van den Boer verliet haar managementfunctie bij een beursgenoteerd bedrijf om in 2015 te starten met de verkoop van Indische chai-producten. In India ligt niet alleen de bakermat van het concept van Chalo, maar ook van CEO Gita zelf.
Gita werd geadopteerd uit India. In Calcutta werd ze geboren in een weeshuis, om daarna geadopteerd te worden door een Limburgs gezin. Op haar dertigste keerde ze voor het eerst terug naar het weeshuis waar ze als peuter verbleef. Daar en in een opvangtehuis voor getraumatiseerde vrouwen zette ze zich voor een maand als vrijwilliger in. In die periode leerde Gita de traditionele Indische drank kennen.
Wat is chai? Een recept uit India waar de Chaiwallahs (letterlijk ‘theemakers’) zwarte thee met een kruidenmengsel van gember, kardemom, kaneel en zwarte peper opgieten met warme melk.
De onderneming heeft haar hoofdkwartier in Melsele en is internationaal verder vertakt in 3 hubs in Houston (VS), Dubai (VAE) en South Cave (VK). Deze vennootschappen fungeren als aparte importeur. De volledige productie gebeurt in India.
Mijlpalen
apr 2015 | oprichting Chalo Company |
aug 2015 | lancering 4 Chai-smaken en online webshop |
sep 2016 | oprichting Chalo Inc. US |
dec 2022 | oprichting Chalo UK |
jun 2023 | oprichting Chalo Trading Ltd UAE |
okt 2016 | Best New Natural Drink in the Natural & Organic Awards Scandinavia |
jan 2017 | Meest beloftevolle Vrouwelijke Ondernemer Oost Vlaanderen Womed Award |
jun 2017 | Specialty Coffee Association Best New Product Award Chai Latte range |
jun 2022 | Specialty Coffee Association Best New Product Award Lemon & Ginger Iced Tea |
apr 2023 | Dubai Taste award Cardamom Chai/Karak |
Oprichtster en CEO Gita Van den Boer
Het assortiment bevat 11 Chai-varianten, die via verschillende verkoopkanalen gedistribueerd worden.
Chalo verdeelt haar producten per regio en land via volgende klanten:
- onafhankelijke specialty coffeebars zoals Charlies, Labath, Kaffabar, Belga Coffee, I Love Coffee
- kleinere ketens zoals Belga Coffee, Wasbar, Bokertov
- koffieroosters als
Crossroast , Mokkabon, Java Coffee Company en Café Liegeois die leveren aan koffiezaken en het bredere horecasegment
- groothandels als Hanos en Sligro
- grote ketens zoals, Exki, Panos en Foodmaker
-
de eigen webshop
- e-commerce via onder meer Amazon en lokale platformen zoals bv. Bol.com
Het bedrijf steunt in de hele werking op 3 pijlers:
De producten bevatten enkel natuurlijke ingrediënten, dus geen kleurstoffen of additieven. De visie van Chalo is ook volledig plantaardig.
Chalo draagt haar sociale verantwoordelijkheid hoog in het vaandel en werkt daarom intensief samen in de productie met maatwerkbedrijven en gevangenissen. Het bedrijf schenkt een deel van de opbrengst aan een goed doel in India. Ook mensen met minder kansen (zoals anderstaligen), krijgen via taalIBO opportuniteiten om bij het bedrijf aan de slag te gaan.
Op termijn wil Chalo ook een eigen project opstarten in India dat educatie op theeplantages en vrouwenrechten behartigt.
Alles wat geen ingrediënt is, wordt geproduceerd in de EU. Na een eerste aankoop worden klanten aangespoord om navulzakken te bestellen bij herhaalaankopen. Dit in plaats van steeds een koker en maatschepje mee te sturen waardoor de afvalberg aanzienlijk verminderd wordt.
Binnen twee jaar wil Chalo daarnaast een B-corp certificaat behalen, een keurmerk dat je als bedrijf aan de hoogste standaarden van duurzaamheid en transparantie voldoet. Hiervoor staat momenteel een vacature voor een stagiair open.
De omzet van Chalo wordt gegenereerd via een combinatie van onafhankelijke koffiezaken, concept- en gifsthops, grote en kleine ketens, coffee roasters en e-commerce.
De ambitie is om succesvolle partnerships op te zetten in alle relevante kanalen in geselecteerde A-regio’s en landen, met name Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Arabische Emiraten en Duitsland.
Om verder op te schalen, zal Chalo primair investeren in extra voorraad, zowel in het product als in verpakkingen.
Het team zal ook worden uitgebreid met twee extra accountmanagers die affiniteit hebben met de barista-scène.
Daarnaast kijkt Chalo naar budget om de flagshipstore in Antwerpen te upgraden.
Als laagste prioriteit komt het opkrikken van de online aanwezigheid, met marketingbudget voor het luik e-commerce.
Chalo-verkooppunten en verdelers
De campagne van Chalo staat online!
Ontdek alles over dit project op de pagina.
101 investeerders
tot 9,5% rente per jaar
Jammer, voor dit project ben je te laat...
Bekijk lopende projectenHeb je vragen? Contacteer de Crowdfund Coach
Jammer, voor dit project ben je te laat...
Bekijk lopende projectenIs dit niet het project voor jou? Bekijk de lopende projecten.