image Van Bulck Beers

INVESTERINGSPROJECT

Winwinlening Crowdlening

Van Bulck Beers

Belgisch, biologisch bier, daar staat Van Bulck Beers voor. De Oostendse onderneming liet al meer dan 30.000 liter van haar biobieren brouwen. Ondertussen zijn deze te vinden in verschillende verkooppunten in België, Frankrijk en zelfs China. Nu wil Van Bulck Beers in een Oostends hotel een pop-upbar openen met haar bieren als uithangbord. Om te investeren in de productie van haar bestaande en nieuwe bieren, in de pop-upbar en in de ontwikkeling van webshops is Van Bulck Beers op zoek naar 90.000 euro aan financiering. Bekijk hier de groeiplannen van Van Bulck Beers!

Bedrijfsnaam Van Bulck Beers BVBA
Oprichtingsdatum 07/09/2018
BTW-nummer BE 0702.939.697
Vennootschapsvorm BVBA
Locatie Karel Janssenslaan 13 bus 0101, 8400 Oostende
Activiteit Bier
Wat is een WinWinner campagne?

Via WinWinner kunnen ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk delen om hun ambassadeurs te laten investeren via voordelige leningen zoals de winwinlening. Zo kan de ondernemer verder groeien en haar plannen waarmaken. We brengen je graag in contact met de onderneming om de voorwaarden van de lening te bespreken. Lenen aan KMO's omvat altijd een risico van kapitaalverlies.

Beschrijving

In een notendop

- Oostendse onderneming die biobieren brouwt en internationaal verkoopt
- 3 bieren in het aanbod, met 90.000+ gebrouwen flesjes (30.000 liter)
- Verdeling via kleinhandels en distributeurs, de bieren zijn hierdoor te vinden in tal van drankhandels en biowinkels
- Internationale interesse uit bv. Frankrijk en China
- Oprichters Denis en Maxim Renty hebben managementervaring en chef-ervaring in de voedings- en drankensector
- Plannen om een pop-upbar/tap room te openen in een Oostends hotel. De bieren van Van Bulck Beers worden het uithangbord van de pop-up
- Momenteel geen financiële schulden zoals bankleningen of kaskredieten
- Op zoek naar een totaal van €90.000 aan winwin- en crowdleningen voor productie van bestaande en nieuwe bieren, voor materiaal en personeel voor de tap room en voor de ontwikkeling van B2B- en B2C-webshops. Crowdleningen: 6% rente op 3 jaar

Corona-update: Van Bulck Beers gaat door met haar plannen voor de tap room, al zullen deze ietwat uitgesteld worden. Sinds 5 mei biedt de onderneming naast winwinleningen ook crowdleningen aan vanaf 500 euro. Aan deze crowdleningen zijn ook enkele beloningen gekoppeld. Deze vind je onderaan de campagnepagina!
Update 22/06: door de grote interesse van investeerders werd het doelbedrag van de campagne verhoogd van 90.000 euro naar 150.000 euro. Ook de looptijd van de campagne werd verlengd: 31 juli is nu de einddatum van de campagne.


Waarom Van Bulck Beers?

De naam van de onderneming Van Bulck Beers is een eerbetoon aan Liesbeth Van Bulck, de moeder van oprichters Denis en Maxim Renty. Als petekind van een bekende brouwer uit Watou groeide Liesbeth op tussen het bier. Haar ouders hadden in die tijd een hotel-restaurant in Westende, dus als jong meisje kreeg ze de smaak voor gastronomie al snel te pakken. Ze haalde haar koksdiploma en volgde een opleiding tot sommelier. Gedurende veertig jaar stond ze als chef aan het hoofd van twee bloeiende horecazaken aan de Belgische kust.

De filosofie van het familiebedrijf was om steeds met verse kwaliteitsproducten te werken. Lang voor bio een begrip werd, was Liesbeth al in de ban van gezonde producten met een biologische oorsprong. Bij Van Bulck zit bio dus echt ingebakken in het DNA. Toen Liesbeths zonen Denis en Maxim op zoek gingen naar een eigen merk om op de markt te brengen, kozen ze voor Belgisch bier met ingrediënten van biologische oorsprong.

Van Bulck Beers staat voor Belgische biobieren van hoge kwaliteit. De bieren worden steeds ambachtelijk gebrouwen met gecertificeerde biologische ingrediënten.

Om het Europese biolabel te mogen dragen, moeten de bieren aan een aantal strenge eisen voldoen. De gebruikte grondstoffen moeten voor minstens 95 procent afkomstig zijn uit de biolandbouw. De hop en het graan worden met andere woorden geteeld zonder chemisch-synthetische gewasbeschermingsmiddelen en kunstmest. Voor het fruit en de kruiden die tijdens het brouwproces worden gebruikt, gelden dezelfde strenge normen.

Activiteit

Van Bulck Beers heeft momenteel 3 Belgische biologische bieren in haar aanbod, elk met hun eigen karakter en smaak: de Tripel Blond, de Natural Strawberry en de Pure White.
De bieren worden gebrouwen zonder additieven, bewaarmiddelen, artificiële suikers of kleurstoffen en worden steeds gebrouwen met gecertificeerde ingrediënten van biologische oorsprong die met zorg geselecteerd worden.‍
Het culinaire potentieel van de Van Bulck-biobieren is groot; de bieren kunnen met tal van heerlijke gerechten gecombineerd worden.
“Van Bulck Tripel Blond heeft een enorm culinair potentieel.” - Sofie Vanrafelghem, Master Beer Sommelier

Van Bulck Beers werkt met eigen recepten, maar voor de productie van haar bieren doet de onderneming een beroep op een externe brouwerij. In totaal werd al zo'n 30.000 liter van de bieren van Van Bulck gebrouwen, goed voor zo'n 90.000 flesjes. De bieren van Van Bulck zijn al verkrijgbaar in verschillende cafés, verkooppunten en restaurants in België, Frankrijk en China.

“Sinds vorige zomer behoort ook de Van Bulck Tripel Blond tot onze selectie Belgische bieren in ’t Brugs Beertje. En dat viel in de smaak bij zowel mijn nationaal als internationaal cliënteel. De Tripel Blond werd sinds kort ook op tap geïnstalleerd als gastbier en verkoopt razendsnel bij onze klanten. Alleen maar positieve reacties!” - Dries Brouckaert, zaakvoerder café ’t Brugs Beertje

Naast het verkopen van de bieren is Van Bulck Beers ook van plan om een pop-upbar/tap room te openen in hotel Upstairs in Oostende, en dit van juni 2020 tot en met september 2020. Het restaurant zal ook gebruikt worden als uithangbord voor de bieren van de onderneming.

"Het voordeel aan de overname van het bestaande horecagedeelte is dat het al omzet genereert en dat het hotel waarbij het hoort deel uitmaakt van een keten van 9 hotels. Gezien het internationale publiek in het hotel is er natuurlijk interesse voor ons Belgisch biererfgoed. Daarom zijn we van plan om ons aanbod uit te breiden. Hiervoor denken we bijvoorbeeld aan een IPA, een saisonbiertje en een pils of blond bier." - Denis Renty, medeoprichter Van Bulck Beers
“Van Bulck is sinds juni 2019 een vaste waarde op onze drankenkaart in Hotel Andromeda Oostende. De Van Bulck Tripel Blond is bovendien een van onze best verkochte bieren in onze bar.” - Annelise Sanders, operational manager C-Hotels/Upstairs Oostende

Team

Toen broers Denis en Maxim Renty op zoek gingen naar een product voor hun onderneming, kozen ze voor biobieren. De keuze voor bio was logisch gezien de gastronomische achtergrond van hun moeder. Door te kiezen voor bier spelen ze in op het Belgisch cultureel erfgoed. Met hun bieren willen ze een voortrekkersrol spelen voor de Belgische biobieren.

Denis heeft een twintigtal jaar ervaring als consultant en manager en was ook actief in de productontwikkeling in de voedings- en drankensector. Voor Van Bulck Beers staat Denis in voor de export en de marketing. Denis' broer Maxim heeft ervaring als chef-kok, voor Van Bulck neemt hij de sales in de Benelux voor zijn rekening. Hij zal ook achter het fornuis staan in de tap room die Van Bulck Beers wil openen.

Denis' vrouw Annie is verantwoordelijk voor de export van de bieren van Van Bulck naar China. Annie is sinds drie jaar algemeen directeur en oprichter van het kantoor in China voor Glacio Ice Cream (moederbedrijf van IJsboerke). Annie is erin geslaagd om de producten van Glacio Ice Cream binnen te halen bij tal van importeurs, distributeurs en nationale retailers. Dankzij de vele contacten in China kan Van Bulck Beers verder bouwen op de Chinese markt met haar Belgische biobieren.

Ten slotte zijn er nog Vanessa Duyvejonck en Chloé Fruneau. Vanessa zet zich als marketing- en communicatieconsultant in voor de verspreiding van het merk Van Bulck Beers. Chloé zorgt hierbij voor de juiste designs voor de producten.

Klanten

Van Bulck Beers maakt gebruik van verschillende verkoopkanalen om haar biobieren te verspreiden.

In eerste instantie richt de onderneming zich voornamelijk tot nationale kleinhandels en distributeurs. De verdeling in België gebeurt via diverse distributeurs en bovendien is Van Bulck momenteel in onderhandeling met tal van kleine en grotere verdelers in België. Door dergelijke samenwerkingen zijn de bieren al te verkrijgen in tal van drankshops en biowinkels zoals Färm, een keten van biowinkels die voornamelijk in Brussel te vinden zijn.

“Wij verdelen de Van Bulck-biobieren sinds april 2019 in onze drankenhandel. Als gloednieuw biobier verkoopt dit heel goed bij onze speciaalzaken en hebben we dan ook heel wat terugkerende klanten. De reden voor het succes van hun biobieren ligt zeker ook in hun uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.” - Bruno Vandewoude, zaakvoerder Drankenhandel Vandewoude (lid Prik & Tik)
De afzetmarkt van de bieren van Van Bulck is echter niet beperkt tot België; de onderneming exporteert al naar Frankrijk en China. Daarnaast voert Van Bulck Beers ook gesprekken met een grote Zweedse invoerder voor nationale distributie.

Voor China heeft Van Bulck Beers al een getekend contract met een van de grootste invoerders van Europese bieren op zak. Bovendien is er een eerste container naar China verscheept en verkocht. Een volgende container is voorzien tegen maart/april 2020. Deze focus op China is mede te danken aan de kennis van de markt van Annie Renty. 

Van Bulck Beers wil ook inzetten op een online beleving. De website is beschikbaar in 5 talen en ook via de webshop wil de onderneming haar klanten de kans geven om de biobieren te bestellen. In het voorjaar van 2020 lanceert Van Bulck Beers daarom een webshop waar klanten de bieren, de samengestelde bierpakketjes en de Van Bulck Gift Box zullen kunnen bestellen. Zowel voor B2B- (horecazaken en zelfstandige winkeliers en daarnaast voor distributeurs/groothandels) als B2C-klanten zal er een webshop zijn.

Voorstelling van hoe de webshop er kan uitzien

Ten slotte wordt de nieuwe pop-up tap room met fingerfood in Oostende uiteraard ook een belangrijk verkoopkanaal: hier kan Van Bulck Beers rekenen op grotere marges en een onmiddellijke betaling.


Investeer mee in Van Bulck Beers

Van Bulck heeft plannen om flink te groeien. Om het tempo in de groeiplannen te houden is de onderneming op zoek naar financiering. Concreet zoekt Van Bulck in totaal 90.000 euro aan winwin- en crowdleningen voor volgende investeringen: 
- bijkomende productie van de drie bestaande bieren en drie nieuwe bieren (IPA, pils/blond bier en Saison), dit zowel per fles als per vat. 
- installatie van tapkranen en koelkasten voor de tap room en de aankoop van keukenmateriaal en machines. Voor de uitbating van de tap room zal ook extra personeel nodig zijn. 
- ontwikkeling van de drie webshops: B2C, B2B horecazaken en zelfstandige winkeliers, B2B groothandels en distributeurs

Update 22/06: door het succes van de campagne verhoogt Van Bulck Beers het doelbedrag van haar WinWinner-campagne van 90.000 euro naar 150.000 euro. Hieraan zijn ook bijkomende investeringen gekoppeld; zo wil Van Bulck Beers ook een tapmobiel aankopen, een website voor een take-away service laten ontwikkelen, een elektrische bakfiets voor de leveringen aankopen en een terras inrichten aan de brasserie.

De voorwaarden van de aangeboden leningen zijn de volgende: 
- winwinleningen: 1,75% jaarlijkse rente + 2,5% jaarlijks belastingkrediet op openstaand bedrag, jaarlijks constante aflossing, 8 jaar, 30% waarborg
- crowdleningen: 6% rente, jaarlijks constante aflossing, 3 jaar (informatienota crowdleningen te vinden onder Bijlagen)

Momenteel heeft Van Bulck Beers geen financiële schulden zoals bankleningen of kaskredieten. Investeer jij mee in een groeiende onderneming die bieren met biologische ingrediënten op de markt brengt? Neem dan snel contact op om jouw investering in Van Bulck te bespreken!

Voor investeerders die Van Bulck Beers steunen met een crowdlening heeft de onderneming ook enkele beloningen in petto:

  • investering via crowdlening van €1.000: waardebon in de brasserie/tap room
  • investering via crowdlening van €2.000: waardebon in de brasserie/tap room + waardebon voor de webshop
  • investering via crowdlening van €3.000: waardebon in de brasserie/tap room + waardebon voor de webshop + 1 overnachting voor 2 personen in Hotel Upstairs, incl. ontbijt
  • investering via crowdlening van €5.000: waardebon in de brasserie/tap room + waardebon voor de webshop + 1 overnachting voor 2 personen in Hotel Upstairs met fles cava op de kamer, incl. ontbijt
Deze extra's zijn bedoeld als beloning en niet als overtuigingsmiddel. Wij wensen erop te wijzen dat investeringen gepaard gaan met het risico op gedeeltelijk of geheel verlies van het geïnvesteerde bedrag.

Welke leningen zijn er?

Bruto rendement
Terugbetaling
Looptijd
Waarborg
Investeren vanaf
Maximale investering
Bruto rendement
Terugbetaling
Looptijd
Waarborg
Investeren vanaf
Maximale investering

Waarom investeren via WinWinner?

Investeren in gescreende dossiers
€0 kosten voor investeerder
97,9% Terugbetalingsratio
Let op!
Geld lenen aan een onderneming is risicovol.
Als investeerder loopt u het risico dat het ontleende bedrag geheel of gedeeltelijk niet kan worden terugbetaald.