INVESTERINGSPROJECT
Crowdlening WinwinleningDe Kaasconnaisseur verzorgt kaasplanken, -buffetten en -boxen voor particulieren en bedrijven. Zaakvoerder Nick Spanhove oogst talrijke lovende reviews en is ook steeds vaker te vinden op food-events.
Om de activiteiten van De Kaasconnaisseur op te schalen heeft hij een nieuw concept in de steigers gezet: het zal binnenkort mogelijk zijn om je bestelling online te doen en te laten leveren bij een bakker in de buurt. Voor het in de markt zetten van dit nieuwe concept en de operationele zaken die erbij komen kijken is De Kaasconnaisseur op zoek naar financiering.
Bedrijfsnaam | De Kaasconnaisseur |
Oprichtingsdatum | 31/07/2020 |
BTW-nummer | BE0751.691.107 |
Vennootschapsvorm | BV |
Locatie | Gistelse Steenweg 577, 8200 Sint-Andries |
Activiteit | Kaas |
Via WinWinner kunnen ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk delen om hun ambassadeurs te laten investeren via voordelige leningen zoals de winwinlening. Zo kan de ondernemer verder groeien en haar plannen waarmaken. We brengen je graag in contact met de onderneming om de voorwaarden van de lening te bespreken. Lenen aan KMO's omvat altijd een risico van kapitaalverlies.
Update 27/11: de campagne wordt verlengd. De nieuwe einddatum is 4 januari 2021.
De Vlaming is een kaaseter, dat lijdt geen twijfel. Toch verdwijnen kaasspeciaalzaken meer en meer uit het straatbeeld. Het groeiende aanbod in de kaasrayon in supermarkten zit hier voor een groot deel tussen: consumenten verkiezen één plek waar ze hun aankopen kunnen doen in plaats van verschillende winkels te moeten aandoen.
Maar met het verdwijnen van kaasspeciaalzaken verdwijnt ook een stuk expertise en het verhaal van de kazen: in de supermarkt krijg je geen toelichting rond de verschillende kazen zoals je die in een gespecialiseerde kaaswinkel krijgt. Daarom richtte Nick Spanhove, toen hij vertegenwoordiger was bij de grootste kaasimporteur en -distributeur van het land, enkele jaren geleden De Kaasconnaisseur op: hij wilde het verhaal van de kazen terug naar de consumenten brengen maar het tegelijkertijd ook makkelijker maken om speciale kazen in huis te halen.
Nick begon onder de naam De Kaasconnaisseur met het samenstellen van exclusieve kaasplanken om bij de klanten thuis te leveren. Hij leverde op het moment waarop de gasten al aanwezig waren zodat hij het verhaal van de kazen live kon brengen, net voordat ze eraan konden beginnen. Hierbij is zijn motto ‘keep it simple’: niet al te veel technische uitleg bij de kazen, maar een leuke toelichting met een grappige kwinkslag die een kaas(- en wijn)avond dat extra tikkeltje gezelligheid geeft.
Door het succes van de kaasplanken van De Kaasconnaisseur begon Nick zijn aanbod uit te breiden. Onder meer kaasboxen (voor 2 personen) en een uitbreiding van zijn buffetten (vanaf 20 personen, ook voor bedrijven) werden toegevoegd aan het aanbod. De Kaasconnaisseur was ook meer en meer te vinden op allerlei food-events in Brugge en omstreken. Voorsmaak was daar een mooi voorbeeld van. Met een eigen pop-up haalde De Kaasconnaisseur zelfs een artikel in Het Laatste Nieuws, alsook dit artikel van Boulevard magazine.
“Door onze kaasplanken te leveren bij bakkers in de buurt van onze klanten creëren we een win-win-winsituatie: de consument kan op één plek terecht voor de inkopen voor zijn/haar kaasavond, de bakkers krijgen meer business en wij kunnen op deze manier sneller schalen. Door deze formule aan ons aanbod toe te voegen spelen we in op de vraag van de consument naar convenience en de trend van de digitalisering.” - Nick Spanhove, oprichter De Kaasconnaisseur
Nick Spanhove is de oprichter van De Kaasconnaisseur. Het was toen hij aan de slag was als salespromotor en accountmanager bij kaasimporteur en -distributeur Dupont Cheese dat hij geprikkeld werd om ondernemer te worden. Gedurende enkele jaren bouwde hij zijn concept De Kaasconnaisseur in bijberoep uit. De groei van zijn activiteiten zorgde ervoor dat hij onlangs de definitieve sprong naar het ondernemerschap waagde en van De Kaasconnaisseur een vennootschap maakte. Nick staat in voor de operationele leiding over de onderneming.
Nick wordt bijgestaan door zijn tante Kathy Sinnaeve, die voornamelijk de administratie voor haar rekening neemt. Ten slotte doet De Kaasconnaisseur nog een beroep op een vaste freelancer, Jeroen Van Raemdonck. Jeroen heeft een eigen digitale-marketingbureau en legt zich dan ook toe op IT-gerelateerde taken zoals zoekmachineoptimalisatie en het opzetten van de webshop voor de online bestellingen.
Jeroen Van Raemdonck, ‘tante Kathy’ en Nick Spanhove
Via een traject bij start-upaccelerator The Birdhouse kan De Kaasconnaisseur rekenen op de expertise en het netwerk van Nicole Berx, die zal optreden als mentor voor de Kaasconnaisseur. Ze heeft voornamelijk ervaring met marketingfuncties en is co-founder van The House of Marketing. Dit mentorship werpt al vruchten af: De Kaasconnaisseur zal een beroep kunnen doen op een zusterbedrijf van The House of Marketing om de digitale uitdagingen aan te pakken en de marketingmachine op punt te stellen.
Voor de levering van de kazen doet De Kaasconnaisseur een beroep op verschillende, zorgvuldig geselecteerde leveranciers. Op die manier kan de onderneming haar klanten een divers aanbod geven en is ze niet afhankelijk van één bepaalde partij.
Er zitten ook enkele kleinere kaasmakerijen tussen. Als zij opeens niet genoeg productie zouden hebben, kan er ook snel worden overgeschakeld naar alternatieven.
De Kaasconnaisseur richt zich op een speelse, informele maar toch van expertise getuigende stijl naar haar doelpubliek. Dat dat werkt en dat De Kaasconnaisseur goed op weg is om een echte love brand te worden, bewijzen de vele lovende reviews van klanten:
“Zalige selectie van kazen op onze kaasplank. Wij hebben deze genomen op een lentefeest en iedereen vond het een toppertje! Een echte aanrader.” - Lieselot
Gisteren geproefd. Heerlijk. Mooie presentatie, lekker, boeiende uitleg bij de kazen, veel nootjes en fruit. Top.” - Francis
“Naast de reeds aangesloten bakkers merken we veel enthousiasme bij bakkers aan wie we ons nieuw concept pitchen. We verwachten dus om onze distributiepunten snel uit te breiden. De levering bij bakkers moet onze groei en schaalbaarheid een flinke boost geven: door meer bakkers aan ons netwerk toe te voegen, vergroten we ook onze actieradius en dus ook de poel van potentiële klanten.” - Nick Spanhove, oprichter De Kaasconnaisseur
De Kaasconnaisseur staat op een scharnierpunt richting volgende stap in het groeiverhaal. Om die stap mogelijk te maken en de groei in een stroomversnelling te brengen is de onderneming op zoek naar financiering.
Eerder ontving de onderneming al een akkoord voor een lening van de bank (€50.000) via het traject bij start-upaccelerator The Birdhouse, voornamelijk te gebruiken voor operationele zaken. Daarnaast deed zaakvoerder Nick al een eigen inbreng (€15.000), die samen met een bijkomende banklening van €15.000 vooral werd gebruikt voor het opzetten van de webshop.
Het is voornamelijk voor het vermarkten van het nieuwe concept (levering via bakkers) dat De Kaasconnaisseur op zoek is naar financiering via deze WinWinner-campagne. Concreet zoekt de onderneming minimaal €50.000 en maximaal €100.000 bij de crowd voor volgende zaken:
Update 27/11: de campagne wordt verlengd. De nieuwe einddatum is 4 januari 2021.
Investeren in De Kaasconnaisseur kan via volgende leningstypes:
De Kaasconnaisseur is het verhaal van een gepassioneerde ondernemer die zijn activiteiten door de jaren heen organisch heeft laten groeien en nu klaar is om te investeren in de volgende stap van het groeiverhaal. De producten en expertise van De Kaasconnaisseur leverden de onderneming al veel tevreden klanten op. Daarnaast is het nieuwe concept, waarbij kaasplanken geleverd worden bij bakkers in de buurt van klanten, klaar om uitgerold te worden en de schaalbaarheid van de onderneming te vergroten. Investeer je mee?
Jammer, voor dit project ben je te laat...
Bekijk actieve projecten