image IzyCoffee

INVESTERINGSPROJECT

Winwinlening

IzyCoffee

IzyCoffee wil haar klanten kwaliteitskoffie schenken. Ze kunnen hiervoor terecht bij de hippe coffee truck of in een van de koffiebars van de onderneming. Om de expansie van haar aantal vestigingen te boosten zoekt IzyCoffee financiering.

Bedrijfsnaam IzyCoffee
Oprichtingsdatum 24/05/2018
BTW-nummer BE0696.751.493
Vennootschapsvorm BVBA
Locatie Klijtstraat 38 8870 Izegem
Activiteit Koffie
Wat is een WinWinner campagne?

Via WinWinner kunnen ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk delen om hun ambassadeurs te laten investeren via voordelige leningen zoals de winwinlening. Zo kan de ondernemer verder groeien en haar plannen waarmaken. We brengen je graag in contact met de onderneming om de voorwaarden van de lening te bespreken. Lenen aan KMO's omvat altijd een risico van kapitaalverlies.

Beschrijving

In een notendop

  • Ambitie om de eerste Belgische kwaliteitskoffieketen te worden
  • Reeds 2 vestigingen en een hippe coffee truck na 1 jaar activiteit
  • Oprichter Bart Buyse voerde verschillende directeursfuncties uit bij Lufthansa
  • Nadruk op kwaliteit en efficiëntie: personeel krijgt barista-opleiding, de workflow wordt zo weinig personeelsintensief mogelijk ingepland
  • Op zoek naar financiering (€100.000 via winwinleningen, €100.000 via de bank) voor het openen van nieuwe vestigingen.
Update: doelbedrag campagne verhoogd naar €200.000


Waarom IzyCoffee?

De Belg is een koffiedrinker: op de ranglijst van de grootste koffiedrinkers ter wereld staan we zelfs op de achtste plaats. Op de plekken waar we het vaakst koffie drinken -thuis en op kantoor- laat de kwaliteit van onze koffie echter vaak te wensen over.

Daar wilde Bart Buyse verandering in brengen toen hij op het idee kwam om met IzyCoffee te starten. Bart stelde tijdens zijn 15 jaar durende tewerkstelling voor een multinational in het buitenland en een wereldreis van 2 jaar vast dat nationale koffiebarketens in veel landen erg succesvol zijn. Tegelijkertijd zag hij bij zijn terugkomst in België dat er geen echte Belgische koffiebarketens bestaan.

“In enkele Belgische grootsteden vind je wel al goede koffiebars, maar het potentieel van de markt is zoveel groter. Ook inwoners van de kleinere provinciesteden in België verdienen het af en toe eens een echt lekkere koffie te kunnen drinken. IzyCoffee moet daarom de eerste nationale koffiebarketen in België worden. Wij kopiëren het Starbucks-model, maar dan wel met kwaliteitskoffie.” - Bart Buyse, oprichter IzyCoffee



Activiteit

Om IzyCoffee te lanceren startte Bart 1 jaar geleden met het uitbaten van een coffee truck. Op strategische locaties binnen het stadscentrum van Izegem begon hij zijn kwaliteitskoffie te verkopen. Tegelijkertijd was het de bedoeling om de opening van de eerste vaste locatie van IzyCoffee aan te kondigen.

Vandaag is de coffee truck nog altijd een belangrijke bron van inkomsten: de vintage Citroën HY is een echte eyecatcher en wordt zeer veel gehuurd voor privé-events (huwelijken, communiefeesten, babyborrels en andere familiefeesten), corporate events en publieke evenementen zoals (foodtruck)festivals.


De coffee truck van IzyCoffee

Na succesvolle marketing met de coffee truck en een openingsweekend waarin meer dan 1000 koffies verkocht werden, draait de vestiging van IzyCoffee in Izegem op volle toeren.

"Als fervent USA-reiziger meen ik wel wat te kennen over de cultuur van koffiebars die ginds enorm populair is. Persoonlijk was ik dan ook onmiddellijk enthousiast dat er een zaak met kwaliteitskoffie als kernproduct naast mijn zaak kwam, maar was Izegem daar wel klaar voor? Een jaar later kan ik met plezier vaststellen dat IzyCoffee een vaste waarde is geworden in de Izegemse horeca, mede dankzij het enthousiasme van Bart en zijn team. Top!" - Pieter Demuynck, zaakvoerder Penta Reizen/voorzitter Selectair

Sinds begin juli 2019 vind je ook een IzyCoffee-zaak in Tielt. De vestigingen van IzyCoffee zijn 7 dagen op 7 open om klanten zoveel mogelijk toegang te geven tot kwaliteitskoffie. Ongeveer de helft van de IzyCoffee-bezoekers kiest voor een in-store koffiebeleving, de andere helft gaat voor een coffee-to-go.

"Bij IzyCoffee zal kwaliteitskoffie altijd ons kernproduct en uithangbord blijven. In ons coffee lab experimenteren we door onze koffies met verschillende kruiden en extracten te mixen. We bieden ook kwaliteitsvolle (vegan) taartjes, wraps en salades aan maar deze kopen we bij leveranciers zelf gewoon in zodat we geen kosten hebben voor iemand die in de keuken staat." - Bart Buyse, oprichter IzyCoffee



Hoewel IzyCoffee nog niet lang bestaat, doet de onderneming enorm veel om haar workflows en processen constant te optimaliseren zodat er altijd efficiënt gewerkt wordt. Zo wordt elke shop gemanaged door één persoon, eventueel aangevuld door 1 flexi-jobber of student in piekmomenten. Dit maakt van IzyCoffee een weinig personeelsintensief concept, wat uiteraard een serieuze besparing op loonkosten betekent.


Team

Bart Buyse startte in 2018 met IzyCoffee. Voor zijn ondernemerscarrière voerde hij directeursfuncties uit voor de bekende luchtvaartmaatschappij Lufthansa in verschillende Europese landen. Hoewel hij op dat moment zelf geen grote koffiedrinker was, kwam hij tot de vaststelling dat in veel landen nationale koffiebarketens enorm succesvol werden, terwijl er in België niet echt grote ketens bestaan.

"Bart is een go(al)-getter. Hij bereidt zich grondig voor op strategisch, tactisch en praktisch vlak. En wanneer de omgeving, de markt of het kader veranderen, past hij zich aan en stelt hij bij. Dat is zijn sleutel tot succes." - Frank Van den Steen, Senior Director Lufthansa Group

Bart Buyse

Door deze vaststelling en het feit dat de Belg hoog staat op de lijst van grootste koffiedrinkers, kwam Bart op het idee om met IzyCoffee te beginnen. Hij volgde een opleiding tot barista bij Syntra West en hun barista-expert Michael Van De Moortel en werd zo gebeten door de koffiemicrobe. Sindsdien is het Barts missie om de eerste nationale koffiebarketen in België te starten. Met de coffee truck, twee vestigingen die goed draaien en een derde op de planning in Torhout is IzyCoffee na 1 jaar activiteit alvast goed op weg.

"Wat IzyCoffee momenteel doet, is ongezien in de Belgische markt: het brengt kwaliteitskoffie als de standaard in veel van de kleinere provinciesteden in West- en Oost-Vlaanderen. En dit met een funky concept als een echte 'specialty coffee espressobar'. Het slaat aan en bouwt een stevige reputatie op! Chapeau, I’m a big fan!” - Michael Van de Moortel, zaakvoerder Creme de la Crema, barista-expert, -coach en -jurylid

Bart wordt bijgestaan door Ennio Vandevoorde en Sofie Desmet. Bart en Sofie baten momenteel de vestiging in Izegem uit en Ennio is verantwoordelijk voor de IzyCoffee-zaak in Tielt. Het is de bedoeling dat Sofie de vestiging in Torhout zal uitbaten eens deze geopend is. Barts vrouw Larisa Buyse neemt de uitbating van de IzyCoffee-shops in Tielt/Torhout over tijdens de vrije dagen van Ennio en Sofie.

Ennio, Sofie, Larisa & Bart

Naargelang er meer vestigingen komen, is het de bedoeling om dit core team uit te breiden. Gezien IzyCoffee de lat hoog legt voor haar koffies, is het belangrijk dat iedere IzyCoffee-medewerker achter de espressomachines van La Marzocco een professionele barista-opleiding heeft gevolgd. De onderneming biedt alvast de nodige ondersteuning bij de opleiding van nieuwe krachten. Izy Coffee organiseert en betaalt jaarlijks dergelijke opleidingen voor een selectie van geïnteresseerde en potentiële kandidaten.

“Toen Bart de eerste keer met zijn verhaal naar mij toe kwam, begreep ik nog niet echt zijn plannen. Na de opening van de tweede IzyCoffee-shop in Tielt en de planning van een derde in Torhout, minder dan 1 jaar na de opening van de eerste shop in Izegem, zie ik dat het IzyCoffee menens is. En er is zeker nog plaats voor een gelijkaardig concept in Vlaanderen, heel goed gezien van IzyCoffee.” Patrick Versluys, zaakvoerder Limarc/La Marzocco Belgium



Klanten

IzyCoffee creëert laagdrempelige ontmoetingsplaatsen voor mensen van alle leeftijden: terwijl een groepje schoolgaande jongeren luidruchtig zit te chatten rond enkele lattes, zitten enkele tafels verder een bejaard koppeltje rustig van een cappuccino met taartje te proeven, een coole hipster bij een espresso een goed boek te lezen en een jonge vrouw met pasgeboren baby van een flat white te genieten.

Verdere belangrijke doelgroepen van IzyCoffee zijn co-workers, freelancers en studenten. Alle IzyCoffee vestigingen hebben hassle-free internettoegang en tientallen werkplaatsen die uitgerust zijn met stopcontacten en USB-poorten. Daarnaast passeren in de IzyCoffee-zaken ook veel professionele wielrenners en wielertoeristen tijdens hun coffee rides voor een welverdiende koffiepauze.


“IzyCoffee Izegem is net iets te ver voor mijn wekelijkse coffee ride vanuit mijn thuisbasis Brugge. Toch kwam ik er af en toe eens voorbij. En dan opende IzyCoffee Tielt. Al veel beter, een bezoekje hier kan ik makkelijker en bijna wekelijks inplannen. Binnen twee maanden komt IzyCoffee Torhout, dat wordt op korte termijn mijn hotspot in deze regio.” - Jens Keukeleire, professioneel wielrenner Lotto-Soudal

Ook bij veganisten en mensen met lactose-intolerantie is IzyCoffee reeds een groot succes. Door alle alternatieve melken zonder meerprijs aan te bieden en het groot aanbood van vegan cakes komen mensen van heinde en ver IzyCoffee-producten proberen. Met de Belg als fervent koffiedrinker is het marktpotentieel voor IzyCoffee uiteraard extreem groot.

"Het is onze bedoeling om onze klanten de best-in-class kwaliteitskoffie te bieden. Dit doen we door te kiezen voor uitstekende bonen, hoogtechnologische machines en de expertise van onze barista's. Op die manier willen we kwaliteitskoffie voor alle Belgen standaardiseren, ongeacht de leeftijd, woonplaats en het moment van de dag.” - Bart Buyse, oprichter IzyCoffee



In de pers

Het hippe concept van IzyCoffee verscheen al verschillende keren in de pers. Hieronder volgt een selectie van deze persverschijningen:

Bart Buyse kreeg radiozender MNM op bezoek in zijn coffee truck


Investeer mee!

IzyCoffee wil haar reeds gerealiseerde groei verderzetten en meer vestigingen openen. De onderneming wil op korte termijn een nieuwe zaak openen in Torhout. Hiervoor moeten nog enkele investeringen gedaan worden, zoals de inrichting van de koffiebar en de aankoop van kwaliteitsvolle koffiemachines en koelkasten.

Na de vestiging in Torhout is IzyCoffee van plan om ook in Aalter, Deinze, Waregem, Kortrijk en Roeselare neer te strijken. In een volgende fase zijn ook Gent, Brugge en enkele Belgische kuststeden aan de beurt. Het is de droom van IzyCoffee om tegen eind 2025 in alle 70 Belgische steden met meer dan 20.000 inwoners een IzyCoffee-koffiebar te hebben.

Om deze verdere groei te realiseren is IzyCoffee op zoek naar financiering. Jij kan mee investeren via de winwinlening: via deze maatregel is IzyCoffee op zoek naar een bedrag van 100.000 euro. De onderneming wil daarnaast via een bankfinanciering nog eens 100.000 euro ophalen. Update: het doelbedrag van de campagne is verhoogd naar €200.000.

Met haar efficiënte workflow en groot koffiedrinkend doelpubliek is IzyCoffee snel kunnen groeien. Heb je interesse om er mee voor te zorgen dat iedere Belg lokaal toegang heeft tot kwaliteitskoffie bij IzyCoffee? Wil jij met jouw investering deze groeiende onderneming helpen om de eerste nationale koffiebarketen van België te worden? Neem snel contact op om jouw investering te bespreken!

Welke leningen zijn er?

Bruto rendement
Terugbetaling
Looptijd
Waarborg
Investeren vanaf
Maximale investering

Waarom investeren via WinWinner?

Investeren in gescreende dossiers
€0 kosten voor investeerder
97,9% Terugbetalingsratio
Let op!
Geld lenen aan een onderneming is risicovol.
Als investeerder loopt u het risico dat het ontleende bedrag geheel of gedeeltelijk niet kan worden terugbetaald.