Projecten - Hof van Ossel
94 investeerders
Jammer, voor dit project ben je te laat...
Bekijk lopende projectenToen Filip Meysmans in 2007 het landbouwbedrijf van zijn familie op de 250 jaar oude vierkantshoeve Hof van Ossel overnam, zocht hij een manier om niet het zoveelste landbouwbedrijf te zijn. Daarom besliste hij om Wagyu-runderen te kweken op de historische vierkantshoeve. Wagyu-runderen staan bekend om hun smaakvol vlees, dat soms zelfs het label 'beste rundvlees ter wereld' krijgt. In 2008 werden de eerste kalfjes geboren op het Hof van Ossel en door de jaren heen groeide de kudde, tot zo'n 180 dieren vandaag.
Hof van Ossel legde zich de afgelopen jaren toe op het ontwikkelen van de markt en verkoopt het Wagyu-vlees intussen aan zo'n 60 slagers en 10 restaurants. De groeiende afzetmarkt wordt ook weerspiegeld in een groeiende omzet de afgelopen jaren. Om de kudde verder te doen groeien, om een mestvaalt te bouwen en om aan haar naamsbekendheid te werken is Hof van Ossel op zoek naar financiering.
Via welke lening kan je investeren?
Crowdlening |
Winwinlening |
|||
Voor wie? | ||||
Rendement | Bruto rente (jaarlijks) | |||
- Roerende voorheffing | ||||
Netto interest (jaarlijks) | ||||
+ Belastingskrediet | ||||
Totale netto rente (jaarlijks) | ||||
Kenmerken | Looptijd | |||
Minimale investering | ||||
Maximale investering | ||||
Terugbetaling | ||||
Waarborg | ||||
Achtergesteld |
Update 16/10: het maximale doelbedrag van de campagne wordt verhoogd naar €350.000.
Het Hof Van Ossel is een historische vierkantshoeve van 250 jaar oud in Merchtem. Al 4 generaties lang wordt de hoeve uitgebaat door de familie van Filip Meysmans. Het was altijd Filips droom om in de voetsporen van zijn voorgangers te treden en actief te zijn in de boerenstiel. Toen hij de hoeve in 2007 overnam, had het bedrijf al even stilgelegen en was het niet meer geschikt voor een modern landbouwbedrijf. Filip besliste daarom om het over een andere boeg te gooien:
“Ik besliste om een nieuw bedrijf op te bouwen, maar in de landbouw is dit niet evident: de klassieke landbouw is weinig winstgevend en het is moeilijk om je te onderscheiden.” - Filip Meysmans, zaakvoerder Hof Van Ossel
“Met een product als Wagyu werd het mogelijk om ons te onderscheiden van de klassieke vleesveebedrijven. Met ons luxevlees spelen we in op de trend waarbij mensen minder vlees eten. Maar áls ze vlees eten, mag het wel kwaliteitsvol en dus ook wat duurder zijn. Daarnaast is er tegenwoordig vraag naar producten uit alle hoeken van de wereld, maar dan wel liefst aangepast aan de eigen smaken en lokaal geproduceerd om de keten zo kort mogelijk te houden. Met onze producten beantwoorden we aan die vraag naar ‘glocal food’ met een uniek verhaal. - Filip Meysmans, zaakvoerder Hof Van Ossel
De 100% raszuivere Wagyu-runderen op het Hof Van Ossel
Hof Van Ossel brengt Wagyu-rundvlees, dat vaak de labels ‘het beste rundvlees ter wereld’ of ‘de kaviaar onder het rundvlees’ krijgt, op de Belgische markt. Filip startte met zijn kudde in 2007, toen hij 100% raszuivere embryo’s liet importeren. Ondertussen is de kudde uitgegroeid tot zo’n 180 dieren die gefokt worden naar wens van de Europese consument.
De onderneming staat in voor het hele proces, van de geboorte van de dieren tot de levering van het vlees bij klanten: de dieren worden geboren op de hoeve in Merchtem en worden grootgebracht met voeder dat voor 95% op de hoeve zelf wordt geproduceerd. Wanneer de dieren rijp voor consumptie zijn, kijkt Filip toe op een juiste versnijding. Ten slotte zorgt hij ook voor levering aan de klanten (slagers en restaurants).
Hamburger, carpaccio of een klassieke steak? Het Wagyu-vlees is erg veelzijdig
“Onze slogan is ‘Japanse topkwaliteit gekweekt naar de wens van de Europese consument’. In Japan streeft men bijvoorbeeld naar zoveel mogelijk vet in het vlees, wij streven naar een optimale verhouding tussen vet en vlees omdat dit beter past bij de Europese voorkeur. Daarnaast zetten we ons ook bewust af tegen de toenemende import van goedkoop namaak. Kwaliteit en authenticiteit vinden we heel belangrijk op Hof van Ossel.” - Filip Meysmans, zaakvoerder Hof Van Ossel
“Ik at al de Japanse Wagyu, maar ik wil nog vlees eten in plaats van enkel vet. Geef mij vet om het vlees te dienen en niet andersom. Dit vind ik bij Hof van Ossel.” - Slager die het Wagyu-vlees van Hof Van Ossel verkoopt
Het was Filip Meysmans’ kinderdroom om boer te worden. Hij studeerde af als industrieel ingenieur Biotechniek (optie Landbouwkunde) en werkte enkele jaren op de landbouwdienst van de provincie Limburg. Daarna ging hij aan de slag bij DLV, een adviesbureau voor landbouwbedrijven. Filip was er onder meer adviseur inzake subsidies en overnames, maar ook financiële planning maakte deel uit van zijn takenpakket. Ondertussen was hij al bezig met het Hof Van Ossel en de Wagyu-kudde die hij er zou kweken.
Filip neemt de dagelijkse leiding over de onderneming voor zijn rekening. Het was in 2007 dat de raszuivere embryo’s in België toekwamen. Gedurende enkele jaren moesten de kalveren uitgroeien tot volwassen dieren en dat vereist een aantal jaren. Pas in 2011 kon Filip zijn eerste Wagyu-biefstuk proeven. In de jaren die volgden, breidde de kudde uit tot een 180-tal dieren vandaag.
Filip Meysmans met een van zijn Wagyu-runderen
Voor verschillende taken doet Filip een beroep op freelancers. Voor de levering schakelt Hof Van Ossel soms groothandels in. Dit om de producten telkens zo vers mogelijk te kunnen leveren.
“We zijn als slager vereerd om hiermee te mogen werken en kijken ernaar uit om ermee aan de slag te kunnen. Import willen we niet meer, je weet niet wat er komt, alleen dat het niet vers meer is. Dit komt van de stal haast onmiddellijk tot in ons atelier.” - Slager die het Wagyu-vlees van Hof Van Ossel verkoopt
In 2015 ging Hof Van Ossel op de markt met haar kwaliteitsvlees. In dat jaar lag de focus voornamelijk op het structureren en het constanter maken van het leveringsproces. In 2016 verdubbelde Hof Van Ossel haar omzet en deed dit het jaar erna nog eens. In 2018 kwam er nog eens de helft van de omzet van 2017 bij en vorig jaar steeg de omzet nog eens met 20% ten opzichte van 2018.
Hof Van Ossel levert zowel aan slagers als restaurants. Momenteel zijn er zo’n 60 slagers en een 10-tal restaurants waaraan Hof Van Ossel haar luxevlees levert. Vooral de ambachtelijke topslagerijen hebben interesse in het Wagyu-vlees. De eerste klanten in Nederland en binnenkort ook in Luxemburg zijn al een feit.
“Ik ben vanavond even zo vrij geweest om zelf eens te proeven van onze eerste proefversnijding. Als slager heb ik al vele verschillende soorten geproefd. Dit at ik echter nog nooit, totaal weggeblazen, dit overtreft alles. Sprakeloos, meer kan ik niet zeggen.” - Slager die het Wagyu-vlees van Hof Van Ossel verkoopt
“Gisterenavond was het dan zover, hebben de filet pur eens ‘gedegusteerd’... Man man, wat een zalig stukje vlees. De smaak, de malsheid, dit was het allerlekkerste dat we ooit op ons bord hadden. Ook bij vrienden en kennissen gaan we het zeker aanbevelen… Leuk dat er nog mensen zijn met een hart voor het product en hun klanten.” - Kristien De Stoop, klantenreview
Hof van Ossel kreeg onlangs een cameraploeg van PlattelandsTV over de vloer. Je kan de reportage bekijken via deze link.
Als enige onderneming die in België professioneel bezig is met raszuivere Wagyu-runderen, wil Hof Van Ossel nu de vruchten plukken van het jarenlange investeren in de kudde. Op die manier wil de onderneming zich sterk
profileren op de Belgische markt en een voorsprong nemen op eventuele latere concurrenten.
Hof van Ossel heeft gedurende de laatste jaren sterk ingezet op het opbouwen van een 100% Belgische Wagyu-kudde, het op punt zetten en het bereiken van de gewenste kwaliteit en het ontwikkelen van de afzetmarkt. Nu de markt er klaar voor is, is het moment aangebroken om deze kudde uit te breiden en de markt verder te ontwikkelen. Het product is intussen beter bekend en het is dus het moment om op te schalen.
Daarnaast behoort ook de bouw van een mestvaalt tot het verlanglijstje. Op deze manier kan de mest optimaal worden gestockeerd en op het ideale tijdstip aangewend worden om de landerijen te bemesten en zo te voorzien in een goede voederproductie voor de dieren. Op die manier wil Hof Van Ossel meteen ook investeren in een circulaire en milieuvriendelijke economie. Ten slotte wil de onderneming ook investeren in haar naamsbekendheid via marketing- en mediacampagnes.
Het is voor de uitbreiding van de kudde 100% Belgische Wagyu’s, voor de bouw van de mestvaalt en voor de investeringen in haar naamsbekendheid dat Hof Van Ossel op zoek is naar financiering. Om de kudde uit te breiden van 180 naar 210 à 240 dieren is namelijk een verhoging van de voederproductie nodig. Ook zal de onderneming gedurende de eerste 4 jaren rekening moeten houden met 210 à 240 te verzorgen dieren terwijl er maar aan 180 dieren kan verdiend worden.
Om dit alles te realiseren is Hof Van Ossel op zoek naar financiering. Concreet zoekt de onderneming minimaal €100.000 en maximaal €300.000 via deze WinWinner-campagne. Je kan investeren via:
Update 16/10: het maximale doelbedrag van de campagne wordt verhoogd naar €350.000.
Filip Meysmans heeft zich met Hof Van Ossel na jaren van studie, onderzoek, testwerk en zorg opgewerkt tot de Belgische specialist in het kweken van Wagyu-runderen en het op de markt brengen van hun vlees. Met zijn producten en werkwijze staat hij voor kwaliteit en het verkorten van de voedselketen en dankzij het uitbreiden van zijn verkoopnetwerk heeft hij de afgelopen jaren flinke omzetstijgingen kunnen noteren. Investeer jij mee in zijn groeiplannen?
94 investeerders
tot 5,0% rente per jaar
Jammer, voor dit project ben je te laat...
Bekijk lopende projectenHeb je vragen? Contacteer de Crowdfund Coach
Jammer, voor dit project ben je te laat...
Bekijk lopende projectenIs dit niet het project voor jou? Bekijk de lopende projecten.