Projecten - SAM
47 investeerders
Jammer, voor dit project ben je te laat...
Bekijk lopende projectenHeb je vragen? Contacteer de Crowdfund Coach
In samenwerking met pedagogen, psychologen, hoogsensitiviteitsexperten en andere specialisten ontwikkelde SAM prikkelarme kleding voor kinderen, tieners en volwassenen. En daar is nood aan, als je weet dat zo'n 20% van de bevolking hoogsensitief is en nog heel wat meer mensen gevoelig zijn voor bepaalde prikkels.
De fashionable outfits van SAM worden voornamelijk verkocht in België en Nederland, maar het merk is ook al te vinden in 7 Europese webshops. Zelfs Australië en de VS behoren al tot het actieterrein van SAM. Voor investeringen in voorraad, digitale marketing en een administratief medewerker gaat SAM op zoek naar financiering.
Via welke lening kan je investeren?
Crowdlening |
Winwinlening |
|||
Voor wie? | ||||
Rendement | Bruto rente (jaarlijks) | |||
- Roerende voorheffing | ||||
Netto interest (jaarlijks) | ||||
+ Belastingskrediet | ||||
Totale netto rente (jaarlijks) | ||||
Kenmerken | Looptijd | |||
Minimale investering | ||||
Maximale investering | ||||
Terugbetaling | ||||
Waarborg | ||||
Achtergesteld |
Via deze financieringscampagne wil SAM maximaal €106.000 ophalen. Je kan maximaal €5.000 investeren in dit project, ongeacht het gekozen leningstype. Er zijn 2 aangeboden leningstypes: de gestandaardiseerde achtergestelde lening met opschortende voorwaarde (hierna "crowdlening") en de achtergestelde winwinlening met opschortende voorwaarde (hierna "winwinlening").
Zo’n 20% van de bevolking is hoogsensitief (cijfer: Vlaamse Vereniging voor Hoogsensitieve Personen), terwijl zelfs een pak meer mensen moeite heeft met het verwerken van dagelijkse prikkels zoals licht, geluid, geuren…
Ook kledij draagt bij tot overprikkeling: heel wat mensen krijgen - al dan niet bewust - letterlijk de kriebels van jeukende labels en naden. Nochtans is een goede prikkelbalans niet te onderschatten: zijn we onderprikkeld, dan voelen we ons loom en verveeld. Overprikkeld zijn zorgt dan weer voor stressgevoelens en concentratiemoeilijkheden.
An Luyten heeft een zoon die hoogsensitief is en heel wat moeilijkheden heeft met klassieke kledij. Daarom ging An op zoek naar een oplossing. In samenspraak met psychologen, autismecoaches, pedagogen en hoogsensitiviteitsexperten ontwikkelde ze prikkelarme kledij. Onder de naam SAM - of voluit Sensory And More - brengt ze die kleding op de markt.
“We hebben een wetenschappelijke methode ontwikkeld om de ideeën, ontwerpen en stalen van SAM te testen en om te onderzoeken of en hoe deze kledinglijn een echt verschil kan maken voor prikkelgevoelige kinderen. We hebben daarvoor een team van experten samengebracht. Zij hebben de ontwerpen en stoffen in detail bekeken en hooggevoelige kinderen de producten laten uitproberen.” - Professor Wim Tops, coördinator therapiepraktijk De Kronkel & klinisch psycholoog
SAM begon oorspronkelijk met enkele prikkelarme kledingstukken voor kinderen, maar het merk groeide ondertussen verder naar een assortiment met volledige outfits voor kinderen, tieners én volwassenen. Daarnaast zijn er ook accessoires te koop. Denk hierbij bijvoorbeeld aan subtiele bijt- en friemelelementen of verzwaringen die kunnen helpen om de prikkelbalans on point te houden.
“Door de voorafgaande focusgroepen met experts zijn we tot een evidence-based product gekomen. Het retourpercentage van 10% van de bestellingen is dan ook redelijk laag binnen deze sector.” – An Luyten, founder SAM
Voor de productie van haar kledij doet SAM een beroep op externe partijen. Langs de binnenkant zijn de kledingstukken zacht en hebben ze geen prikkende labels of naden. Langs de buitenkant is fashionability het
ordewoord. SAM is namelijk allesbehalve een stigmatiserend product; wie prikkelgevoelig is en daardoor veel belang hecht aan comfortabele, zachte kleding, hoeft zeker niet in een vakje geduwd te worden.
“Eindelijk een zacht ontwerp en kwaliteit op vlak van kleur en stof, met het beloofde effect: namelijk echt en letterlijk naadloos. Dit betekent een aankleedmoment zonder traantjes. De ochtenden waarop SAM de outfit van de dag is, zijn geen frustrerende of chagrijnige strijd meer voor onze kleine man, maar voelbaar rustig.” – Mama Sarah
Founder An Luyten - van opleiding een burgerlijk ingenieur-architecte - is de draaischijf van SAM. Haar voornaamste focuspunten zijn de opvolging van de ontwikkeling/het design, de verkoop via B2C- en B2B-kanalen en natuurlijk de groeistrategie van het bedrijf. Qua ontwerp kan SAM rekenen op 2 externe designers, beiden afgestudeerd aan de London Fashion School. Zij hebben overigens ervaring met prikkelarme kledij, wat het ontwerpwerk vanzelfsprekend vergemakkelijkt.
Links: founder An Luyten met haar zoon Lex
De marketingacties, fotografie/video en logistiek worden uitbesteed aan externe partijen. Voor de logistiek werkt SAM samen met een lokaal maatwerkbedrijf.
SAM is er zowel voor kinderen, tieners als volwassenen. De kledij is te koop in de webshop, die momenteel de meerderheid van de verkopen in België en Nederland genereert.
Daarnaast is SAM ook al zeer actief verder in het buitenland: zo staat de Franse markt in voor 20 à 30% van de verkoopcijfers. 7 Europese webshops hebben de prikkelarme kledij al opgenomen in hun assortiment. Ook in de Verenigde Staten en Australië heeft SAM al voet aan wal gezet door samenwerkingen met webshops.
“Calming Kids Australia is erg trots om de Australische verdeler van SAM te zijn. Ik was erg enthousiast toen An mij contacteerde, omdat we zo’n nood aan mooi ontworpen en geproduceerde kledij hebben die vanuit het hart en met ervaring met de prikkelbehoeften van kinderen gemaakt is. Het leven van prikkelgevoelige kinderen gemakkelijker maken, daar draait het bij SAM om. Eindelijk iemand hebben die het begrijpt en om hen geeft, dat zal het verschil maken.” – Diana Young, eigenares Calming Kids Australia
De inspraak die vakspecialisten zoals psychologen, pedagogen en hoogsensitiviteitsexperten hadden in de ontwikkelingsfase, betekent een kwaliteitsstempel voor SAM. Klanten hebben dan ook vertrouwen in het merk. Dat
levert een gemiddelde bestelwaarde van 85 euro in de webshop op. Terugkerende klanten spenderen er zelfs gemiddeld zo’n 400 euro per jaar.
Ook de pers zette het concept van An Luyten al in de kijker: zo verschenen al publicaties over SAM in onder andere Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws, Gazet van Antwerpen en RTV. Ook het ebook Innovate Antwerp wijdde 2 pagina’s aan de Herentalse onderneming. Daarnaast werd SAM recent opgenomen in de fashion-editie van het acceleratorprogramma Start It van KBC.
SAM wil zich nog steviger manifesteren op de markt van prikkelarme kledij. Dat wil de onderneming doen door een administratieve medewerker in te zetten, wiens taak het zal zijn de klantgerichtheid en persoonlijk advies van SAM te garanderen. Daarnaast wil SAM ook investeren in digitale marketing en al een voorraad van de nieuwe collectie aanleggen.
Om die investeringen te kunnen maken is SAM via WinWinner op zoek naar minimaal €50.000 en maximaal €106.000. Investeren kan via:
SAM ontwikkelde in samenspraak met experten uit het werkveld prikkelarme kledij, om rust te brengen voor hoogsensitieve en prikkelgevoelige kinderen en volwassenen. Wat begon met enkele kledingstukken, is uitgegroeid tot een assortiment met volledige outfits en accessoires. De producten van SAM zijn niet alleen te vinden in de eigen webwinkel, maar ook Europese, Amerikaanse en Australische webshops bieden de prikkelarme kledij van SAM al aan. Investeer jij mee in de volgende groeistap van deze onderneming?
Een belegging onder de vorm van een achtergestelde lening aan SAM houdt bepaalde risico’s in. Hierna worden de voornaamste risico’s aangeduid, zonder evenwel uitputtend te zijn.
(i) de terugbetaling geschiedt naar aanleiding van een gebeurtenis die op betekenisvolle wijze de economie van het contract zoals initieel overeengekomen tussen partijen wijzigt en niet toerekenbaar is aan de leningnemer, en
(ii) de belegger in geen
enkele mate wordt benadeeld door een onevenwicht tussen de rechten en plichten van de leningnemer en de belegger, en
(iii) er geen kosten worden aangerekend voor de vroegtijdige terugbetaling.
De terugbetaling zal gebeuren op basis van het hoogste bedrag van de marktwaarde of de nominale waarde op het ogenblik van de beslissing tot vervroegde terugbetaling, zonder extra kosten en dit samen met de betaling van de vervallen interesten.
In geval van overmacht zal de terugbetaling minstens de marktwaarde betreffen op het moment van de terugbetaling.
Er is dus geen verbrekingsvergoeding, wederbeleggingsvergoeding of andere gelijkaardige vergoeding verschuldigd. In geval van vervroegde terugbetaling van de Winwinlening verbindt de belegger er zich toe om de bij besluit van de Vlaamse Regering aangewezen instantie (momenteel de NV Waarborgbeheer) daarvan op de hoogte te brengen.
Het is raadzaam om slechts een fractie van je beschikbaar (spaar)geld uit te lenen.
De eindmeet is in zicht voor SAM: met al €90.000 aan toegezegde leningen op de teller is de crowdlendingcampagne van het Herentalse bedrijf dicht bij het maximale doelbedrag van €100.000. 39 investeerders kozen intussen al voor een lening aan het merk van prikkelarme kledij.
Succes met de eindsprint, SAM!
Heuglijk nieuws voor SAM: deze voormiddag zorgde de 22e investeerder voor het overschrijden van de drempel van het minimale doelbedrag (€50.000).
Nu kan het merk van prikkelarme kledij koers zetten richting het maximale doelbedrag van €100.000. Succes!
Goed anderhalve week na de lancering bereikt het bedragbalkje van SAM €25.000. Dat is precies de helft van het minimale doelbedrag.
"Bedankt aan de 13 investeerders die al in ons verhaal geloven", klinkt het bij SAM-oprichtster An Luyten. "Dit geeft ons een geweldige boost!"
Veel succes met het verdere campagneverloop, SAM!
We hebben de campagne van SAM zonet gepubliceerd op ons platform.
Bekijk de campagnepagina om de groeiplannen van het merk van prikkelarme kledij te ontdekken!
47 investeerders
tot 7,0% rente per jaar
Jammer, voor dit project ben je te laat...
Bekijk lopende projectenHeb je vragen? Contacteer de Crowdfund Coach
Jammer, voor dit project ben je te laat...
Bekijk lopende projectenIs dit niet het project voor jou? Bekijk de lopende projecten.