image Smartendr

INVESTERINGSPROJECT

Crowdlening Winwinlening

Smartendr

Smartendr helpt horecazaken bij het digitaliseren van hun bestelproces: klanten kunnen op hun smartphone de menukaart raadplegen, hun bestelling plaatsen én meteen betalen. Vlotter voor de klant, efficiënter voor de zaak.

Het nu 11-koppige team zag Smartendr groeien: in het begin van 2022 stond de klantenteller op 50, nu maken al meer dan 250 horecazaken gebruik van de software. Tot die klanten behoren o.a. Mister Spaghetti en Madmum (Leuven). Verder kom je de applicatie tegen bij hippe bars zoals Mòris, ‘t Kanon en Gazon (Gent). Om de software verder te ontwikkelen en om in te zetten op sales en marketing zoekt Smartendr financiering.

Bedrijfsnaam Smart Online (commerciële naam: Smartendr)
Oprichtingsdatum 06/02/2020
BTW-nummer BE0742.998.719
Vennootschapsvorm BV
Locatie Brandstraat 15A, 9160 Lokeren
Activiteit Digitale order-and-pay-oplossing
Wat is een WinWinner campagne?

Via WinWinner kunnen ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk delen om hun ambassadeurs te laten investeren via voordelige leningen zoals de winwinlening. Zo kan de ondernemer verder groeien en haar plannen waarmaken. We brengen je graag in contact met de onderneming om de voorwaarden van de lening te bespreken. Lenen aan KMO's omvat altijd een risico van kapitaalverlies.

Beschrijving

Via deze financieringscampagne wil Smartendr maximaal €300.000 ophalen. Er zijn 2 aangeboden leningstypes: de achtergestelde winwinlening met opschortende voorwaarde (hierna "winwinlening") en de gestandaardiseerde achtergestelde lening met opschortende voorwaarde (hierna "crowdlening"). Voor meer informatie over deze aanbiedingen verwijzen we naar de gedetailleerde informatienota's, te vinden rechts bovenaan deze pagina onder de knop "Investeer".


In een notendop

  • Digitale order-and-pay-oplossing voor horecazaken: via QR-code bestellen en betalen
  • Drieledig verdienmodel: implementatie, abonnement en commissie per transactie
  • Nieuw verdienmodel aan het ontwikkelen waarbij food & beverage-bedrijven data over hun producten kunnen raadplegen
  • 11-koppig team
  • Van 50 klanten begin dit jaar naar meer dan 250 in oktober
  • WinWinner (minimaal €100.000, maximaal €300.000) maakt deel uit van financieringsmix voor investeringen in nieuwe medewerkers, uitrol marketingplan en beursdeelnames
  • Investeren kan via de crowdlening en de winwinlening


Waarom Smartendr?

Situatieschets: op een zonnige dag zit je op een overvol terras. Je smacht naar dat verfrissende drankje en probeert de aandacht van de ober te trekken. Maar hij laat je tafeltje links liggen… Frustrerend voor jou, stresserend voor de ober en tout court niet efficiënt.

De oplossing? Een QR-code op tafel! Via zulke codes kan je via je smartphone de menukaart raadplegen, je bestelling plaatsen en meteen betalen. Handig voor bezoeker én zaak: als klant kan je snel bestellen en qua personeelsinzet is zo’n systeem ook een pak efficiënter. Niet onbelangrijk in tijden waarin heel wat zaken naarstig op zoek zijn naar extra handen en efficiëntie. QR-codes zitten daarom sterk in de lift, een trend die als gevolg van de coronacrisis enkel maar is versneld.


Activiteit

Smartendr biedt zulke digitale menukaartoplossingen aan:

“Horecazaken kunnen onze software makkelijk connecteren met hun kassasysteem. Vervolgens kunnen ze hun online menukaart aanpassen naar wens, bijvoorbeeld met hun eigen branding en productfoto’s. De zaakvoerders krijgen via slimme algoritmes op interactieve wijze feedback en tips over hun zaak. Ten slotte werken we ook samen met verschillende betaalpartners zoals Payconiq zodat alles in één gestroomlijnd proces verloopt.” - Robin Praet, co-founder Smartendr


Het verdienmodel van Smartendr is drieledig: ten eerste is er een implementatiekost, voor de levering van de QR-stickers, de vlotte implementatie en de persoonlijke begeleiding om de software optimaal in te zetten in de zaak. Daarnaast is er ook een maandelijkse abonnementskost voor het gebruik van de software of specifieke features, en ten slotte verdient Smartendr een kleine commissie op de transacties.

“We zijn ook bezig met het uitbouwen van een enterprise dashboard”-verdienmodel bij food & beverage-bedrijven. Ons systeem levert namelijk een pak data op, en dat trekt de interesse van deze bedrijven. Zo kan een frisdrankproducent bijvoorbeeld gaan bekijken waar zijn drank het populairst is en wat het effect van een promotieactie in een bepaalde regio is. Voor deze service betalen ze ons een vaste kost per product.” - Rémi Wildschut, co-founder Smartendr


Team

Het core team van Smartendr telt 11 koppen. De 3 founders Louis Pannier, Robin Praet en Rémi Wildschut nemen respectievelijk het commerciële, technische en administratief-financiële luik voor hun rekening.

Voor het technische luik doet Smartendr naast Robin een beroep op een team van 3 developers; 1 in house en 2 externen. 2 customer success/support-profielen ondersteunen de klanten en begeleiden hen naar een vlot gebruik van de applicatie. Tot slot stuurt Louis een team van 3 salesmedewerkers aan, met als opdracht Smartendr bij nog meer horecazaken ingeburgerd te krijgen.


Daarnaast wordt het team bijgestaan door enkele captains of industry in de technologiewereld, die achter de oprichting stonden van bedrijven als Outspot, Teamleader, Officient en OTA Insight. Zij bevestigden eerder al hun vertrouwen in de onderneming door als business angels te investeren in de seed-kapitaalronde.


Tractie

Smartendr richt zich hoofdzakelijk tot horecazaken. Waar de klantenteller begin dit jaar nog op 50 stond, kozen momenteel al meer dan 250 klanten voor de Smartendr-oplossing.

Gentenaars zullen misschien Bar Jan Cremer, Mòris en Ray op het klantenlijstje herkennen. Koffiezaak Madmum is wellicht Leuvens bekendste Smartendr-klant, terwijl Antwerpen onder andere de restaurantketen Dos Gringos (met merken als Sumac en Fugu Sushi) vertegenwoordigd ziet. Andere bekende ketens op het klantenlijstje zijn Mister Spaghetti (spaghettirestaurants), Barouche (premium pita) en Greenway (vegetarische restaurants).

“We helpen horecazaken ook meer te verkopen via upselling en cross-selling. Zo kan je in de online menukaart makkelijk suggesties doen voor producten die bij elkaar passen -’wil je nacho’s bij die vier biertjes?’- of meer marge opleveren.” - Louis Pannier, co-founder Smartendr


Smartendr verwerkte in 2022 al meer dan €15 miljoen aan bestellingen en kan momenteel op vlak van omzet en transacties een month-over-month-groei van zo’n 8% voorleggen. Het overgrote deel van deze groei is beperkt gebleven tot de Benelux, maar op vraag van bestaande klanten en partners breidt de onderneming nu actief uit naar Spanje. De applicatie is in de beginfase gebouwd met het oog op internationalisatie en flexibele integratie met derde partijen. Dat maakt de applicatie eenvoudiger schaalbaar, zowel lokaal als internationaal.

De groei is overigens niet beperkt tot horecazaken. Ook op vlak van food & beverage-bedrijven die via Smartendr hun productmarkt in kaart willen brengen, zijn er al projecten lopende. Zo zijn er enkele grote brouwerijen die de sprong naar digitalisatie wagen, alsook een wereldspeler in de drankenindustrie.


Investeer mee

Smartendr wil de groeitrend aanhouden door verder uit te breiden in de Benelux en door concrete stappen in het verdere buitenland te zetten. Zoals eerder gezegd ligt de voornaamste focus daarbij op Spanje, waar de groei ondersteund wordt door enkele belangrijke partners en klanten. Dat zijn de groeiplannen op korte termijn van Smartendr, waaraan volgende commerciële investeringen zijn gekoppeld:

  • Operations: rekrutering customer success-medewerker(s), IT, installatiekosten
  • Sales: rekrutering salesmedewerkers, referral-vergoedingen...
  • Marketing: diensten extern marketingbureau, advertenties...
  • Administratie/overhead: kantoor, consultancy, medewerker

Via WinWinner, dat deel uitmaakt van een bredere financieringsmix, gaat Smartendr op zoek naar minimaal €100.000 en maximaal €300.000. Investeren kan via:

  • de winwinlening: dit is een achtergestelde lening met 1,50% jaarlijkse brutorente + 2,50% jaarlijks belastingkrediet op openstaand bedrag, 30% waarborg op openstaand bedrag, looptijd 5 jaar. Eenmalige aflossing
  • de crowdlening: dit is een gestandaardiseerde achtergestelde lening met 7,5% jaarlijkse brutorente, looptijd 4 jaar, eenmalige aflossing. Aangezien Smartendr in aanmerking komt voor de vrijstelling van roerende voorheffing, is het brutorendement van de crowdlening ook het nettorendement. Ontdek de voorwaarden voor deze maatregel op deze pagina.
Smartendr vormt een belangrijke efficiëntiewinst voor horecazaken door bestellingen en betalingen online te laten verlopen. Zo worden klanten sneller bediend en kunnen horecazaken hun personeel efficiënter inzetten. De onderneming groeit momenteel qua klanten en omzet en is ook bezig met de uitbreiding van haar service. Door te investeren in commerciële uitbreiding, zowel qua direct sales als qua marketing, wil Smartendr verder groeien. Investeer jij mee?


Wees je bewust van de risico’s

Een investering onder de vorm van een achtergestelde lening houdt bepaalde risico’s in. We nodigen je uit om de voornaamste risico's na te lezen in de informatienota's.

Het is raadzaam om slechts een fractie van je beschikbaar (spaar)geld uit te lenen.

Investeer

Welke leningen zijn er?

Bruto rendement
Terugbetaling
Looptijd
Waarborg
Investeren vanaf
Maximale investering
Achtergesteld
Bruto rendement
Terugbetaling
Looptijd
Waarborg
Investeren vanaf
Maximale investering
Achtergesteld

Waarom investeren via WinWinner?

Investeren in gescreende dossiers
€0 kosten voor investeerder
>98% Terugbetalingsratio

Winwinner coach

Sam van Baarle
sam@winwinner.be
+32 470 29 02 14
Let op!
Geld lenen aan een onderneming is risicovol.
Als investeerder loopt u het risico dat het ontleende bedrag geheel of gedeeltelijk niet kan worden terugbetaald.