image Custo

INVESTERINGSPROJECT

Crowdlening Winwinlening

Custo

E-commerce boomt. Alleen al in België nam het aantal online aankopen in 2021 toe met 40% tot 150 miljoen transacties. Alle prognoses tonen dat dit de komende jaren enkel zal stijgen door de komst van nog grotere spelers. 

Toch verloopt e-commerce niet vlekkeloos. 1 op 3 personen is niet thuis tijdens een levering, meer dan 10% van de pakketjes wordt teruggestuurd. 

De oplossing van Custo is een stukje geconnecteerde high-tech met een robuust en clean design. De Gentse start-up ontwikkelde een slimme brievenbus, die helemaal klaar is voor de revolutie in e-commerce. 

Schrijf je hier in voor het gratis investeerdersevent op 7 juli!
Bedrijfsnaam Custo Box
Oprichtingsdatum 25 maart 2021
BTW-nummer BE0766.350.082
Vennootschapsvorm BV
Locatie Ottergemsesteenweg-Zuid 808 / 171, 9000 Gent
Activiteit Slimme brievenbus
Wat is een WinWinner campagne?

Via WinWinner kunnen ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk delen om hun ambassadeurs te laten investeren via voordelige leningen zoals de winwinlening. Zo kan de ondernemer verder groeien en haar plannen waarmaken. We brengen je graag in contact met de onderneming om de voorwaarden van de lening te bespreken. Lenen aan KMO's omvat altijd een risico van kapitaalverlies.

Beschrijving

Via deze financieringscampagne wil Custo maximaal €200.000 ophalen. Er zijn 2 aangeboden leningstypes: de achtergestelde winwinlening met opschortende voorwaarde (hierna "winwinlening") en de gestandaardiseerde achtergestelde lening met opschortende voorwaarde (hierna "crowdlening"). Voor meer informatie over deze aanbiedingen verwijzen we naar de gedetailleerde informatienota's, te vinden rechts bovenaan deze pagina onder de knop "Investeer".


In een notendop

  • Custo presenteert de allereerste full-service slimme brievenbus
  • E-commerce is een fors groeiende business: alleen al in België nam het aantal online aankopen in 2021 toe met 40%
  • Veilig, eenvoudig en tijdsefficiënt. De Custo box gaat hand in hand met een gepersonaliseerde app 
  • Custo® is een gedeponeerde naam, ook voor het design loopt de octrooiaanvraag 
  • Ecologische insteek: duurzaam design en structurele oplossing voor vele zinloze en vervuilende kilometers van koeriers  
  • Presale sinds juni: na twee weken al goed voor meer dan 30 vooruitbestellingen
  • Via WinWinner op zoek naar minimaal €100.000 en maximaal €200.000 om de hard- en software te finetunen, de eerste batch te voorfinancieren en Custo in de markt te zetten via sales & marketing
  • Investeren kan via de winwinlening en de crowdlening 


Waarom Custo?

E-commerce zal de komende jaren enkel aan belang winnen. Alleen al in België nam het aantal online aankopen in 2021 toe met 40% tot 150 miljoen transacties, goed voor een totaal van 11,7 miljard euro. Nemen we China, dan is de omzet er al groter dan deze uit de klassieke retail.

Veel tijdverlies (1 op 3 personen is niet thuis op tijdstip van de levering), diefstalgevaar, lastige tracking en te veel onnodige vervuilende kilometers van pakketbezorgers zorgen evenwel voor een minder rooskleurig beeld.  

Custo is de conciërge voor de deur die alles zal regelen en organiseren. Deze smart parcel box brengt de hele wereld letterlijk tot jouw voordeur, IoT (Internet of Things)- geconnecteerd via een persoonlijke app


Activiteit

Custo ontwikkelde de eerste slimme brievenbus die gebruikers toelaat om zelf de leveringsvoorwaarden te beheren. Via het geïntegreerde smart display vermijdt Custo verwarring bij bezorgers en hoeven gebruikers niets extra te doen. 

Ben je even niet thuis?  Dan zit het pakketje veilig achter slot en grendel via een slim monitoring-systeem. Koeriers kunnen dag en nacht leveren: de unieke technologie controleert real time of het pakje op de juiste plek wordt aangemeld. 

De bijhorende Custo-app fungeert als persoonlijke assistent voor alle pakketjes én die van buurtbewoners. Als beheerder kan je jouw Custo delen met jouw community van vrienden en familie, terwijl je zelf alles onder controle houdt. 

“Met Custo anticiperen we op een toekomst waar ook buurtwinkels steeds meer aan huis zullen leveren, omdat service steeds belangrijker is. Ook zal het in de toekomst mogelijk zijn om vanuit de app retours te organiseren bij verschillende koerierdiensten.” - Francis Delplanque, founder Custo 


Bijzonder: de Gentse start-up stond in voor zowel het software- als hardware-gedeelte van haar product. Het resultaat is een piekfijn en eye-catching ontwerp, opgebouwd met duurzame materialen. 

“Zo gesofisticeerd de technologie van de pakketbox, zo minimalistisch en puur is het design. Het ontwerp is van de hand van David Deschryver, de vorige directeur design bij het gerenommeerde bureau Axel Vervoordt. Ons design komt in de toekomst in verschillende formaten, ook bekijken we de optie van een gekoelde variant.” - Francis Delplanque, founder Custo 


Team 

Na 18 jaar ervaring in nationale en internationale retail bij Motorola, Orange en Samsung, startte Francis Delplanque in 2021 met Custo. Als oprichter neemt Francis het voortouw in partnerships, sales en distributie

Voor branding en marketing rekent Francis op zijn zakenpartner en allround-ondernemer Kevin Alderweireldt. Cris Macario, een Amerikaan die sinds 7 jaar in België woont, fungeert als CTO. Hij deed diverse technische ervaring op bij grote bedrijven zoals Agfa, UnifiedPost en Accenture.  

Door een mondiaal industrieprobleem te identificeren én op te lossen, geloven ook meerdere businessangels dat Custo als gamechanger zal optreden. Zo mag de onderneming onder meer Bruno Lisen (A&C Systems), Frederik Neus (Zentrick) en Lieven Danneels (Televic) nu al tot haar investeerders rekenen. 

Founder en CEO Francis Delplanque

Tractie

Custo anticipeert op een toekomst waarin levering aan huis nóg meer dan nu de norm wordt. Het marktpotentieel is dan ook gigantisch: enkel in de EU zijn al 200 miljoen brievenbussen te vinden, waarvan meer dan 65% vrijstaande exemplaren op het platteland. 

Ook het aantal koeriers stijgt zienderogen, wat de nood aan een digitale conciërge enkel doet toenemen. Grote spelers als Amazon starten hun eigen logistieke afdeling op en ook de voedingssector blijft op dit vlak stappen ondernemen. 

Custo legt momenteel de laatste hand aan de hard- en software van haar product via een pilootproject met 30 personen in de Benelux. Intussen werd de voorverkoop wel reeds opgestart. Sinds begin juni werden al meer dan 30 brievenbussen verkocht in pre-sale, klaar om geleverd te worden in oktober. 


De launch ging niet onopgemerkt voorbij: Custo kreeg mooie vermeldingen in gespecialiseerde pers, zoals Knack, BlooviITDaily,... 

De opstart werd mede mogelijk gemaakt door externe partijen: Custo kreeg een VlAIO-subsidie toegekend en ook FIT (Flanders Investment & Trade) gelooft in het potentieel van deze onderneming. 

“Het ecologische aspect is hierin van primordiaal belang. Enerzijds is de brievenbus built to last door gebruik van duurzame materialen, anderzijds optimaliseren we met Custo het bezorgingstraject door gegarandeerde levering dag en nacht. De geconnecteerde brievenbus vermijdt onnodige, vervuilende kilometers.” - Francis Delplanque, founder Custo 

Tot slot lopen nog gesprekken met grote spelers in de sector. Dit gaat over zowel de mobiele operatoren (Telenet, Orange,...), retailers (Coolblue, Vandenborre, Bol,...)  koeriers (Bpost, PostNL, DPD,...) alsook projectontwikkelaars (Durabrik, Matexi,..).


Investeer mee! 

'Ontvang de wereld aan je voordeur', is niet zomaar de tagline van Custo. De slimme brievenbus versoepelt het hele proces van online aankopen, met gestroomlijnde pakketbezorging en retourzending. 

Via een crowdlendingcampagne bij WinWinner zoekt het team van Francis minimaal €100.000 en maximaal €200.000 om verder te groeien met de geconnecteerde smart parcel box. De investeringen via WinWinner maken deel uit van een grotere financieringsmix (voor meer info, zie de tab Financiële gegevens).

Deze investeringen zullen gebruikt worden om:

  • de hard- en software helemaal op punt te zetten 
  • de eerste batch van de parcel box te pre-financieren
  • het product in de markt te zetten via sales en marketing  
  • bijkomend werkkapitaal te voorzien

Investeren kan via:

  • de winwinlening: dit is een achtergestelde lening met 1,5% jaarlijkse brutorente + 2,5% jaarlijks belastingkrediet, 30% waarborg op openstaand bedrag, looptijd 5 jaar. Jaarlijks constante aflossing 
  • de crowdlening: dit is een gestandaardiseerde achtergestelde lening met 7% brutorente, looptijd 4 jaar. Jaarlijks constante aflossing. Aangezien Custo in aanmerking komt voor de vrijstelling van roerende voorheffing, is het brutorendement van de crowdlening ook het nettorendement. Ontdek de voorwaarden voor deze maatregel op deze pagina.
Custo neemt een pioniersrol op zich in de transitie naar een wereld waar e-commerce nog meer aan belang wint. Haar smart parcel box heeft niet alleen een antwoord op problemen met verzending en retour, maar anticipeert ook op nog meer online transacties via de bijhorende app. Bovendien reduceert Custo de ecologische afdruk door inefficiënte kilometers van koeriers te vermijden. Investeer je ook mee in deze Gentse starter?


Wees je bewust van de risico’s

Een investering onder de vorm van een achtergestelde lening houdt bepaalde risico’s in. We nodigen je uit om de voornaamste risico's na te lezen in de informatienota.

Het is raadzaam om slechts een fractie van je beschikbaar (spaar)geld uit te lenen.

Investeer

Welke leningen zijn er?

Bruto rendement
Terugbetaling
Looptijd
Waarborg
Investeren vanaf
Maximale investering
Achtergesteld
Bruto rendement
Terugbetaling
Looptijd
Waarborg
Investeren vanaf
Maximale investering
Achtergesteld

Waarom investeren via WinWinner?

Investeren in gescreende dossiers
€0 kosten voor investeerder
>98% Terugbetalingsratio

Winwinner coach

Stig Van Peer
stig@winwinner.be
+32 470 29 02 14
Let op!
Geld lenen aan een onderneming is risicovol.
Als investeerder loopt u het risico dat het ontleende bedrag geheel of gedeeltelijk niet kan worden terugbetaald.