image De Halve Maan

INVESTERINGSPROJECT

Crowdlening

De Halve Maan

Sterke merken, kwaliteit, authenticiteit en familiaal vakmanschap zijn de kernwaarden van De Halve Maan, de Brugse brouwerij achter onder andere Brugse Zot en Straffe Hendrik die in 1856 het levenslicht zag.

Ondanks de naamsbekendheid van de bieren, de awards die ze al hebben gewonnen en enkele straffe cijfers -export naar +/- 40 landen, 6,5 miljoen liter geproduceerd bier per jaar- gaat de titel van eyecatcher naar de ondergrondse pijpleiding die De Halve Maan aanlegde: deze loopt van de brouwerij in het centrum naar de bottelarij aan de rand van de stad. Dit spektakel had ook een duurzame insteek: de pijpleiding spaart namelijk heel wat vrachtwagenritten uit. Via deze WinWinner-campagne zoekt De Halve Maan financiering om verder te verduurzamen door haar nieuwe site aan de stadsrand te voorzien van een waterzuiveringsinstallatie, zonnepanelen en extra isolatie.


Visuele weergave van het totale financieringsprogramma van Brouwerij De Halve Maan


Bedrijfsnaam Brouwerij De Halve Maan (hierna De Halve Maan)
Oprichtingsdatum 17/02/2005
BTW-nummer BE0871.950.123
Vennootschapsvorm BV
Locatie Walplein 26, 8000 Brugge
Activiteit Brouwerij
Wat is een WinWinner campagne?

Via WinWinner kunnen ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk delen om hun ambassadeurs te laten investeren via voordelige leningen zoals de winwinlening. Zo kan de ondernemer verder groeien en haar plannen waarmaken. We brengen je graag in contact met de onderneming om de voorwaarden van de lening te bespreken. Lenen aan KMO's omvat altijd een risico van kapitaalverlies.

Beschrijving

Via deze financieringscampagne wil De Halve Maan maximaal €800.000 ophalen. Er is 1 aangeboden leningstype: de gestandaardiseerde achtergestelde lening met opschortende voorwaarde (hierna "crowdlening"). Voor meer informatie over deze aanbieding verwijzen we naar de gedetailleerde informatienota, te vinden rechts bovenaan deze pagina onder de knop "Investeer".


In een notendop

  • Brugse brouwerij achter o.a. Brugse Zot en Straffe Hendrik. In totaal 10 bieren die in een 40-tal landen worden verkocht
  • Naast sterke merken zijn kwaliteit, authenticiteit en familiaal vakmanschap (6 generaties) de kernwaarden
  • Eyecatcher: ondergrondse bierpijpleiding van brouwerij in het stadscentrum naar bottelarij aan de stadsrand
  • Jaarlijks bezoeken meer dan 100.000 mensen de brouwerij/het bezoekerscentrum
  • Focus op duurzaamheid: pijpleiding maakt vrachtwagenritten overbodig, ondertekende Green Deal Vlaamse overheid (minder water verbruiken)
  • Verder verduurzamen: investeren in zonnepanelen, waterzuiveringsinstallatie en isolatie voor verwerkingscentrum aan de stadsrand. Hiervoor op zoek naar financiering bij WinWinner (minimaal €300.000, maximaal €800.000)
  • Investeren kan via de crowdlening


Waarom De Halve Maan?

Voor het ontstaan van brouwerij De Halve Maan moeten we meer dan 160 jaar terug in de tijd. In 1856 start Leon Maes met zijn brouwactiviteiten aan het Walplein, in het centrum van Brugge. Generatie na generatie wordt de brouwmicrobe doorgegeven in de familie.


In 2005 kent de brouwerij een revival. Xavier Vanneste, zesde generatie van de brouwersfamilie, blies De Halve Maan nieuw leven in met de lancering van Brugse Zot. Het bier viel onmiddellijk in de smaak, zowel in Brugge als ver daarbuiten.

“De brouwerij heeft altijd voor kwaliteitsbier gestaan en kan uitpakken met een fantastische locatie. Ze heeft dan ook een enorm potentieel qua economische activiteit.” – Xavier Vanneste, managing director De Halve Maan


Activiteit

Authenticiteit, familiaal vakmanschap, kwaliteit en sterke merken zijn de uithangborden van De Halve Maan. Brugse Zot en Straffe Hendrik zijn slechts twee van die bekende merken: deze namen doen bij wie ook maar een beetje van bier kent zeker een belletje rinkelen.


De business van De Halve Maan is ruwweg in twee brokken op te delen:

  • de brouwactiviteiten: in De Halve Maan worden 10 verschillende bieren gebrouwen.  
  • het bezoekerscentrum: bezoekers kunnen een brouwerijbezoek boeken, waarbij ze het hele brouwproces en de historiek van De Halve Maan leren kennen. In het café/restaurant kunnen gasten komen proeven van de biertjes, eventueel gekoppeld aan een maaltijd.

De bieren Brugse Zot en Straffe Hendrik genieten al van een mooie naamsbekendheid. Toch gaat de titel van eyecatcher bij De Halve Maan niet naar een van haar bieren; die eer gaat ongetwijfeld naar de ondergrondse bierpijpleiding (!) die de onderneming in 2016 aanlegde. De meer dan 3 kilometer lange pijpleiding loopt van de brouwerij in het Brugse stadscentrum naar de bottelarij op het industrieterrein Waggelwater. Op die manier kon De Halve Maan haar wens om in het stadscentrum te blijven combineren met haar groei en uitbreiding.


“De pijpleiding is een voorbeeld van de innovatie die we nastreven. Daarnaast is er ook een niet te onderschatten duurzaamheidsfactor: zo hebben wij al heel veel zwaar wegverkeer tussen de brouwerij en de bottelarij kunnen uitsparen met onze pijpleiding. Niet onbelangrijk in een stad waarvan het historische centrum UNESCO-Werelderfgoed is. Om gevolg te geven aan dat duurzaamheidsstreven ondertekenden we in 2018 als een van de eerste brouwers de Green Deal van de Vlaamse regering, met als engagement ons waterverbruik te minderen.” – Xavier Vanneste, managing director De Halve Maan


Team

Het familiale karakter staat centraal bij brouwerij De Halve Maan, en dat al sinds de oprichting halverwege de 19e eeuw. Al 6 generaties lang is de brouwerij in handen van de familie Maes-Vanneste. Huidig managing director Xavier Vanneste zette de heropleving van de brouwerij in gang in 2005, met een grondige renovatie en modernisering.

Sinds die doorstart is het team van De Halve Maan sterk uitgebreid, met onder meer commerciële en operationele profielen. Het bedrijf groeide vervolgens ook op internationaal vlak, met buitenlandse verkoopkantoren en wereldwijde distributie. Het Brugse Zot-bier is misschien wel hét symbool van de revival van de brouwerij; het werd in 2005 boven de doopvont gehouden en is ondertussen uitgegroeid tot een nationale en internationale topper onder de blonde bieren.  


Tractie

Een brouwerij die meer dan 160 jaar op de teller heeft, heeft uiteraard al wat watertjes doorzwommen. Maar kwaliteit en traditie hebben altijd centraal gestaan bij de familiebrouwerij.

Sinds de revival die in 2005 startte, heeft de brouwerij een forse groei gekend: zo bezoeken jaarlijks meer dan 100.000 mensen de brouwerij. Het bedrijf produceert elk jaar zo’n 6,5 miljoen liter bier en exporteert haar bieren naar een 40-tal landen en is daarmee op quasi elk continent vertegenwoordigd, zelfs met eigen vestigingen in Mexico, China en Brazilië.

Bovendien heeft de bierpijpleiding voor een enorme boost gezorgd. Met nationale en internationale persaandacht (De TijdHet NieuwsbladCNNThe Guardian…) en o.a. toenmalige ministers Hilde Crevits, Philippe Muyters en Bart Tommelein en toenmalig burgemeester Renaat Landuyt die de inhuldiging van de pijpleiding bijwoonden, plaatste De Halve Maan zich sterk in de kijker. Het project werd trouwens gedeeltelijk gefinancierd met een reward-based crowdfundingcampagne, die met meer dan €400.000 een van de grootste campagnes van het land tot dan toe was.

De voorbije 2 jaar investeerde de brouwerij meer dan 25 miljoen euro in een nieuw verwerkingscentrum voor bier op het industrieterrein Waggelwater te Brugge. De investering omvat een prominent gebouw met een state of the art gloednieuwe bottelarij waar tot 24.000 flesjes kwaliteitsbier per uur kunnen worden afgevuld.

Voorstelling van de bottelarij aan het Waggelwater

O ja, je zou bijna vergeten dat het kwaliteitsstreven van De Halve Maan ook prijzen oplevert. Sinds 2006 sleepte de brouwerij al meer dan 130 medailles in de wacht, op tal van prestigieuze internationale bierwedstrijden zoals de World Beer Awards, European Beer Star, Australian Beer Awards


Investeer mee!

De Halve Maan wil de komende jaren verder inzetten op een duurzaam groeiverhaal:

De Halve Maan zette met haar vrachtwagenritten uitsparende bierpijpleiding en Green Deal-engagementen al enkele mooie duurzaamheidsstappen. Nu wil de Brugse brouwerij die ingeslagen weg verder bewandelen. Dit wil de onderneming doen door de nieuwe site aan de rand van de stad te voorzien van enkele groene upgrades:
  • Een eerste belangrijke investering is een waterzuiveringsinstallatie. Het afvalwater zal aan de hand van innovatieve technieken gezuiverd worden tot drinkbaar water, dat vervolgens kan hergebruikt worden in de productie, of als oppervlaktewater worden geloosd. Bovendien zal de waterzuivering ook biogas produceren uit het afvalwater, dat meteen zal worden hergebruikt in de productie van stoom.
  • Verder zal De Halve Maan ook investeren in de aanleg van zonnepanelen, waardoor de onderneming zelf zal instaan voor een deel van haar stroomverbruik. Zo schat de brouwerij op piekmomenten tot 60% van haar stroomverbruik te kunnen produceren. De groene stroom zal ook benut kunnen worden voor het opladen van elektrische bedrijfsvoertuigen, want de brouwerij investeert immers steeds meer in elektrificatie van haar logistiek.
  • Extra isolatiewerken.

De Halve Maan wil -na de crowdfundingcampagne voor de bierpijpleiding- voor deze investeringen opnieuw de mogelijkheid geven aan het publiek om deel te nemen in deze groene omslag, en mee biergeschiedenis te schrijven. De brouwerij zoekt via deze WinWinner-campagne minimaal €300.000 en maximaal €800.000. Investeren kan via:

  • de crowdlening: dit is een gestandaardiseerde achtergestelde lening met 5% jaarlijkse brutorente en een looptijd van 5 jaar. De aflossing van het geïnvesteerde bedrag zal eenmalig gebeuren, aan het einde van de looptijd.
Familietraditie, kwaliteit, sterke merken en een geut spektakel vormen de rode draad doorheen de meer dan 150 jaar lange historiek van De Halve Maan. De brouwerij achter de merken Brugse Zot en Straffe Hendrik is bezig aan een heropleving sinds 2005, met een bierpijpleiding als pronkstuk. De onderneming trekt nu volop de kaart van de duurzaamheid en wil groene investeringen doen om verder te groeien én tegelijkertijd haar ecologische voetafdruk zo laag mogelijk te houden. Investeer je mee in de ambitieuze plannen?


Wees je bewust van de risico’s

Een investering onder de vorm van een achtergestelde lening houdt bepaalde risico’s in. We nodigen je uit om de voornaamste risico's na te lezen in de informatienota.

Het is raadzaam om slechts een fractie van je beschikbaar (spaar)geld uit te lenen.

Welke leningen zijn er?

Bruto rendement
Terugbetaling
Looptijd
Waarborg
Investeren vanaf
Maximale investering
Achtergesteld

Waarom investeren via WinWinner?

Investeren in gescreende dossiers
€0 kosten voor investeerder
>98% Terugbetalingsratio

Winwinner coach

Stig Van Peer
stig@winwinner.be
+32 470 29 02 14
Let op!
Geld lenen aan een onderneming is risicovol.
Als investeerder loopt u het risico dat het ontleende bedrag geheel of gedeeltelijk niet kan worden terugbetaald.