INVESTERINGSPROJECT
Crowdlening WinwinleningSmaakvol, veelzijdig en supergezond, dat is de Açai-bes in drie woorden. Holy Berry brengt de uit het Amazonewoud afkomstige bes bij ons op de markt, en dat in een gevarieerd productgamma, van pulp packs tot volwaardige Açai Breakfast Bowls.
De producten van Holy Berry zijn al te vinden in Delhaize, Spar, Bioplanet en binnenkort OKAY. De onderneming realiseerde vorig jaar bijna een omzetverdubbeling ten opzichte van 2020. Bovendien heeft het bedrijf ook oog voor duurzaamheid door nauw samen te werken met partijen die zich inzetten voor het behoud van het Amazonewoud en voor het welzijn van de lokale bevolking.
Bedrijfsnaam | ARTAMON (commerciële naam: Holy Berry) |
Oprichtingsdatum | 24/12/2015 |
BTW-nummer | BE0644.861.542 |
Vennootschapsvorm | BV |
Locatie | Oudenaardsesteenweg 35B, 9000 Gent |
Activiteit | Açai-producten |
Via WinWinner kunnen ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk delen om hun ambassadeurs te laten investeren via voordelige leningen zoals de winwinlening. Zo kan de ondernemer verder groeien en haar plannen waarmaken. We brengen je graag in contact met de onderneming om de voorwaarden van de lening te bespreken. Lenen aan KMO's omvat altijd een risico van kapitaalverlies.
Via deze financieringscampagne wil The Holy Berry maximaal €200.000 ophalen. Je kan maximaal €5.000 investeren in dit project, ongeacht het gekozen leningstype.
Er zijn 2 aangeboden leningstypes: de gestandaardiseerde achtergestelde lening met opschortende voorwaarde (hierna "crowdlening") en de achtergestelde winwinlening met opschortende voorwaarde (hierna "winwinlening").
Het verhaal achter Holy Berry begint aan de andere kant van de wereld. Het net gehuwde koppel Margaux Bonte en Stephen De Rycke is samen op reis in Australië en ontdekt er de power food van de topatleten: De “heilige” Açai-bes.
Deze oerbes, afkomstig uit het Amazonewoud, is op zijn minst gezegd bijzonder te noemen. Naast de unieke smaak valt vooral het voedingsprofiel van deze bes op: zo is ze een uitzonderlijke
bron van antioxidanten, vezels en omegavetzuren en bevat de bes geen vruchtensuikers. Ze behoort -met haar meer dan 50 nutriënten- tot de meest voedzame bessensoorten
ter wereld en staat dan ook op het menu van veel mensen die met hun gezondheid begaan zijn.
“Tijdens onze reis stond Açai quasi elke dag op ons menu. Maar toen we terug in België waren en verder wilden genieten van onze dagelijkse portie “Açai power”, merkten we op dat er geen merk bestond dat kwalitatieve, gebruiksvriendelijke én duurzame Açai-producten op de markt bracht. Daarom richtten we in 2016, vanuit een dichte affiniteit met het product en een gezonde goesting om te ondernemen, ons eigen Açai-merk op, genaamd Holy Berry.” – Margaux Bonte, co-founder Holy Berry
Holy Berry importeert en ontwikkelt Açai-producten en levert de afgewerkte producten aan zowel horeca als retail. De onderneming staat zelf in voor de import, de productontwikkeling, de logistiek, de marketing, de sales… De effectieve productie van een deel van het Holy Berry-gamma gebeurt door enkele gespecialiseerde, externe partijen in Europa.
Het gamma evolueerde van (1) Açai Packs (pure Açai-pulp) over (2) Açai Bowl Mixes (handige bolletjes Açai-pulp, met stukjes ander fruit toegevoegd), (3) “No Mixer” Smoothie Bowls (die je gewoon kan laten smelten tot een smeuïge bowl of smoothie) tot (4) Breakfast Bowls. Deze laatste liggen pas sinds enkele weken in de winkelrekken. Aan deze handige cups hoef je zelf niks meer toe te voegen, gewoon een nachtje laten ontdooien in de koelkast en jouw Açai-ontbijt staat klaar. Ideaal voor on the go!
“Bij de productontwikkeling houden we telkens het gebruiksgemak voor de eindconsument in het achterhoofd, dit uiteraard met de grootste zorg voor kwaliteit, puurheid en duurzaamheid van het uiteindelijke product.” – Stephen De Rycke, co-founder Holy Berry
Om te kunnen rekenen op een kwaliteitsvol product werkt Holy Berry samen met 2 lokale Braziliaanse partners. Zij zorgen voor de selectie van Açai-bessen van de hoogste kwaliteit en waken erover dat er steeds op de
meest ethische en duurzame manier gewerkt wordt:
"Duurzaamheid is een belangrijke factor van onze onderneming: Açai van Holy Berry is afkomstig van wildpluk, niet van plantages, en een deel van onze opbrengst gaat rechtstreeks naar een fonds dat zich buigt over het behoud en de bescherming van het woud, alsook over het welzijn (tewerkstelling, scholing, infrastructuur…) van de lokale bevolking. Daarenboven werken we sinds begin dit jaar samen met de Belgische onderneming Go Forest, die nieuwe Açai-palmen plant in het woud.” – Stephen De Rycke, co-founder Holy Berry
De Açai-palmen groeien in het Amazonewoud
Margaux Bonte en Stephen De Rycke stampten Holy Berry uit de grond in 2016. Het koppel was blown away door de smaak en de zelf ervaren weldaden van de Açai-bes op hun gezondheid. Ze wilden dan ook zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met deze -voor hen- “Holy” Açai-bes.
Margaux Bonte & Stephen De Rycke
Stephen staat in voor de productontwikkeling, de logistiek, de boekhouding en het opvolgen van bestellingen. Margaux neemt dan weer voornamelijk het commerciële luik voor haar rekening: ze legt zich toe
op marketing, business development, salesondersteuning, HR, het onderhouden van klantenrelaties...
Verder heeft Holy Berry met Stefanie Maes een fulltime sales in het team. Philippe Poelaert is de man die het financiële plaatje uitdoktert. Daarnaast schakelt Holy Berry ook freelancers in, onder meer voor design en marketingondersteuning. Bernard Deryckere (ex-CEO Alpro) en Rik Zweegers (zaakvoerder van de Belgische ijsfabrikant Crème de la Crème) ten slotte nemen de rol van adviseurs op zich: zij helpen het team de nodige strategische focus te vinden om verder te groeien.
Mede dankzij de uitbreiding van het productaanbod, een sterk merk en een mooie spreiding van winkelpunten, vinden de consumenten vlot de weg naar de producten van Holy Berry én telt de Instagram-pagina bijna 13.000 volgers.
De producten kan je reeds vinden in een hele lijst biowinkels en in talrijke Delhaize-, Spar-, Bioplanet-, Metro- en binnenkort ook OKAY-winkels. Daarnaast verdelen heel wat distributeurs en groothandels de producten naar horecazaken en is er ook online verkoop, o.a. via webshops zoals Lokkal, Gorillas België en het Nederlandse Crisp.
“Sinds dag één ben ik fan van de Açai-bes. De bes is niet alleen uiterst voedzaam en gezond. De toepassingen ervan zijn zo uiteenlopend, origineel en bovenal: lekker! Als grossier zijn we altijd op zoek naar nieuwe en originele producten. Met een bruisende stad als Gent in de buurt leek het opnemen van de Açai-bes van ‘The Holy Berry’ en haar producten een logische stap die door onze klanten enorm wordt gesmaakt. We hopen samen met The Holy Berry mee te groeien, vernieuwing te brengen en onze klanten te laten genieten van wat de natuur ons biedt.” - Koen Schoon, hoofd Sales Bidfood De Clercq
Het Holy Berry-standje op Tomorrowland trok aardig wat volk
“Geen enkel merk in Europa biedt zo’n uitgebreid gamma van Açai-producten aan als Holy Berry. We hebben bijna voor elk type consument, B2B en B2C, een product klaar. Holy Berry heeft volgens ons haar plaatsje meer dan verdiend als echt retailmerk, maar ook de horeca blijft een belangrijke afzetmarkt voor ons. Zij zetten immers letterlijk en figuurlijk onze Açai-besjes op de kaart.”– Margaux Bonte, co-founder Holy Berry
“Beste kwaliteit possible! En zalig hoe ze ook echt om hun klanten geven, via tips, giveaways, receptjes... Enige Açai die je in mijn vriezer zal vinden.” - Kenza
Holy Berry maakte in 2021 een doorstart met de lancering van een productgamma bij Delhaize en ambieert nu een jaarlijkse omzetverdubbeling. Daar is de onderneming vorig jaar, met een
omzetstijging van 94% t.o.v. 2020, quasi in geslaagd.
Nu er een gevarieerd productaanbod is, er een core team opgebouwd is en de afzetmarkt in sneltempo is toegenomen, wil Holy Berry verder blijven groeien. Concreet wil het bedrijf investeren in:
Voor een deel van deze investeringen wil Holy Berry de bank inschakelen, via WinWinner mikt het bedrijf op minimaal €100.000 en maximaal €200.000. Voor meer info over de geplande investeringen, de financieringsbehoefte en financieringskanalen kan je terecht onder het tabblad Financiële gegevens.
Investeren in de WinWinner-campagne van Holy Berry kan via:
Met een gevarieerd productgamma brengt Holy Berry de Açai-bes naar de winkelrekken. De gezonde en smaakvolle Açai-producten, de on point communicatie en de creativiteit van het team hebben gezorgd voor een mooi aantal verkooppunten en stijgende omzet. Met een groeiend, gebalanceerd gamma lonkt het buitenland voor dit hippe Açai-merk, dat bovendien ook sterk inzet op duurzaamheid in de oorsprongstreek van de bessen. Investeer jij mee in de verdere groeiplannen?
Een investering onder de vorm van een achtergestelde lening houdt bepaalde risico’s in. Lees alvast de voornaamste risico’s even na.
Het is raadzaam om slechts een fractie van je beschikbaar (spaar)geld uit te lenen.
Investeer Hou mij op de hoogte