INVESTERINGSPROJECT
Crowdlening WinwinleningEfficiënter en gezonder omgaan met tijd. Dat is wat FoodM biedt aan bedrijven die met haar in zee gaan. De onderneming wil bedrijven helpen de werkplek aantrekkelijker te maken en wil gezonde, evenwichtige voeding efficiënt op de werkplek krijgen. Dat doet FoodM aan de hand van smart fridges en een bijhorende app die 24/7 bijhouden welke producten aanwezig zijn en welke populair zijn onder de werknemers.
De onderneming heeft al meer dan tien actieve fridges bij onder andere Globetrade, Bleckmann en Road 21. Daar blijkt het concept alvast in de smaak te vallen. Nu wil FoodM haar app, platform en de technologie naar een hoger niveau tillen en daarvoor interne support en development voorzien. Zo kan FoodM haar partners en eindconsumenten zo goed mogelijk ondersteunen. Daarvoor zoekt de innovatieve onderneming investeerders.
Bedrijfsnaam | FoodM |
Oprichtingsdatum | 27/05/2021 |
BTW-nummer | 0768.780.032 |
Vennootschapsvorm | BV |
Locatie | Groeningenlei 16, 2550 Kontich |
Activiteit | Smart fridges |
Via WinWinner kunnen ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk delen om hun ambassadeurs te laten investeren via voordelige leningen zoals de winwinlening. Zo kan de ondernemer verder groeien en haar plannen waarmaken. We brengen je graag in contact met de onderneming om de voorwaarden van de lening te bespreken. Lenen aan KMO's omvat altijd een risico van kapitaalverlies.
Via deze financieringscampagne wil FoodM maximaal €125.000 ophalen. Je kan maximaal €5.000 investeren in dit project, ongeacht het gekozen leningstype. Er zijn 2 aangeboden leningstypes: de achtergestelde winwinlening met opschortende voorwaarde (hierna "winwinlening") en de gestandaardiseerde achtergestelde lening met opschortende voorwaarde (hierna "crowdlening").
De founders van FoodM zagen een steeds terugkerende struggle bij de lunchtijd op kantoor. Telkens tijd verliezen om bij de broodjeszaak of supermarkt in de buurt een niet zo gezonde, laat staan gevarieerde, maaltijd te halen.
“Mensen willen de dag van vandaag gezonder en gevarieerder leven en ze zijn ook bewuster bezig met hoe ze hun tijd spenderen. Daar willen we op inspelen.” - Mathias Jennes, co-founder FoodM
Met ‘voor ieder wat wils, op ieder moment’ in het achterhoofd, kwam FoodM op het idee om met smart fridges en een bijhorende app te werken. Geen tijdverlies om op zoek te gaan naar een lunch: een gezonde/evenwichtige lunch is steeds beschikbaar in de frigo’s.
Op die manier kunnen werkgevers de werkplek ook aantrekkelijker maken voor hun werknemers. Dat maakt het makkelijker om nieuw talent aan te trekken, de dynamiek en communicatie tussen collega’s te stimuleren en werknemers te overtuigen terug naar kantoor te komen na een lange thuiswerkperiode door corona.
Om die lunch-struggle op te lossen ontwikkelde FoodM een smart fridge met bijhorende app. Daar kan je 24/7 zien wat er in de frigo zit, allergenen aanduiden en voorkeuren instellen. De onderneming analyseert welke producten populair zijn en welke hoeveelheden geconsumeerd worden. Zo wordt het aanbod gepersonaliseerd per werkplek, wat voor minimale waste en het perfecte assortiment voor de werknemers zorgt.
“Zo passen we voor elk bedrijf die een FoodM fridge heeft staan, het assortiment aan op zijn noden en voorkeuren. Dat zorgt voor een persoonlijke ervaring waar iedereen iets vindt dat naar zijn/haar zin is.” - Mathias Jennes, co-founder FoodM
Om de frigo te vullen met evenwichtige en gezonde voeding werkt de onderneming samen met lokale cateraars. Op dit moment zijn dat twee vaste cateraars. Op basis van gebruikersdata kan FoodM de cateraars begeleiden het perfecte assortiment samen te stellen voor elk bedrijf.
Ook voor hen is dit een goede zaak. FoodM biedt hen een makkelijke manier om hun assortiment 24/7 aan te bieden en helpt hen een extra afzetmarkt te bereiken die voor extra inkomsten zorgt. In een tweede fase zullen de cateraars in direct contact staan met de bedrijven en zelfstandig het aangeboden assortiment bepalen.
“We proberen alles zo gebruiksvriendelijk mogelijk in werking te stellen. Wij zijn de enabler om op een technologische manier de gezonde, lokale producten van cateraars en de producten die mensen willen op de werkvloer te krijgen.” - Mathias Jennes, co-founder FoodM
Het verdienmodel van FoodM bestaat uit een abonnementsformule voor het bedrijf. Daarnaast betaalt elke werknemer wat hij consumeert via de app. Dat kan via Bancontact, maaltijdcheques,... In de toekomst wil de onderneming werken met een wallet-systeem waarin geld kan worden opgeladen. Dat zorgt voor een nog vlottere betaling. De werkgever kan dan ook een bedrag openstellen voor haar werknemers om te spenderen aan maaltijden of snacks op het werk.
Achter FoodM staat een team van drie. Bram Croon, Mathias Jennes en Tom De Smedt leiden alles in goede banen.
Co-founder Bram staat in voor het commerciële gedeelte. Hij voelt aan hoe de onderneming haar klanten en leveranciers het best kan verder helpen en wat er nodig is om het product en de user experience te optimaliseren. Hij brengt de noden van zowel klant als cateraar samen en zorgt zo voor een vlot proces.
Mathias is verantwoordelijk voor de strategische kant van het verhaal en voor het optimaliseren van het financiële plaatje. Hij zorgt ook dat de samenwerking voor iedereen goed verloopt en denkt na over wat de volgende stappen voor FoodM kunnen zijn.
Tom focust als CTO en data scientist op app-ontwikkeling en alles wat met data te maken heeft. Hij kijkt hoe alles op technologisch vlak efficiënt kan verlopen. Om zoveel mogelijk mensen op het platform te krijgen is gebruiksvriendelijkheid een belangrijk punt, daarom wordt verzamelde data geanalyseerd om een vlotte user experience te creëren.
FoodM mikt vooral op bedrijven met 50 tot 250 werknemers, die willen inzetten op een goede werkplek en werksfeer voor hun collega’s. Bewuster bezig zijn met gezondheid en het efficiënt besteden van tijd zijn namelijk een hot topic. Potentiële klanten bereikt de onderneming voorlopig door zelf naar hen toe te gaan.
“Tijd is het duurste wat mensen hebben en met FoodM willen we daar echt op inspelen: je tijd efficiënt gebruiken en dat op een gezonde manier doen.” - Mathias Jennes, co-founder FoodM
De onderneming merkt ook dat werkgevers, nu thuiswerk niet langer verplicht is, hun werknemers echt weer naar kantoor willen trekken en daar zijn extra inspanningen voor nodig. Met FoodM fridges kunnen werkgevers laten zien dat ze bezig zijn met gezondheid en dat ze beseffen dat de tijd van haar werknemers waardevol is.
Momenteel is FoodM al te vinden op de werkvloer bij Globetrade, Bleckmann, Road 21, Herbosch-Kiere en Hybrid Media. Daar zijn de smart fridges al volop in gebruik.
FoodM wil haar platform en de technologie naar een volgend niveau tillen en daarvoor de nodige interne support en development voorzien. Zo kan de onderneming haar klanten en eindconsumenten optimaal ondersteunen. Daarom klopte FoodM bij WinWinner aan om een crowdlendingcampagne op te starten.
De totale financieringsbehoefte van FoodM is €550.000. WinWinner (min. €75.000, max. €125.000) maakt deel uit van de financieringsmix die is opgesteld om de totale financieringsbehoefte op te halen. Voor meer informatie over de financieringsbehoefte en -mix kan je terecht in de Financiële gegevens.
Het opgehaalde bedrag zal geïnvesteerd worden in marketing en in de uitbreiding van het team met verschillende profielen waaronder full stack developers. De nieuwe aanwervingen zullen mee zorgen voor een product dat perfect werkt voor de lokale cateraars om de markt zo goed mogelijk te bedienen. Daarnaast maken de investeringen de ontwikkeling van een portaal voor cateraars mogelijk. Cateraars zullen in de tweede fase namelijk met de FoodM-technologie zelfstandig hun assortiment aan bedrijven kunnen aanbieden.
"De nieuwe profielen werken mee aan de integratie van maaltijdcheques, betere gebruiksvriendelijkheid aan de hand van een beter aanmeldingsproces en consumer profiling en betere consumer interacties om nog beter voedselverspilling te voorkomen." - Mathias Jennes, co-founder FoodM
Investeren in FoodM kan via:
FoodM focust op een efficiënte en gezonde lunchpauze. Zo wil de onderneming onder andere de werkvloer aantrekkelijker maken en de kostbare tijd van werknemers vrijmaken voor bijvoorbeeld een betere groepsdynamiek. Haar smart fridges zijn al een vaste waarde op de werkvloer van onder andere Globetrade, Bleckmann, Road 21, Herbosch-Kiere en Hybrid Media. Investeer jij mee in deze innovatieve start-up?
Een investering onder de vorm van een achtergestelde lening houdt bepaalde risico’s in. Lees alvast de voornaamste risico’s even na.
Het is raadzaam om slechts een fractie van je beschikbaar (spaar)geld uit te lenen.