Projecten - Salty Lemon
58 investeerders
Jammer, voor dit project ben je te laat...
Bekijk lopende projectenHeb je vragen? Contacteer de Crowdfund Coach
Salty Lemon is een game development-studio die voortgroeide uit de hoog aangeschreven opleiding Digital Arts & Entertainment (Howest). De onderneming ontwikkelde EXR, een app die indoorroeien leuker, motiverender en geconnecteerder maakt. EXR telt al meer dan 11.000 accounts en 1.500 betalende gebruikers.
Toproeiers Ward Lemmelijn en Tim Brys zijn ambassadeurs van de applicatie, die onder meer dankzij de steun van Sport Vlaanderen en het Vlaams Audiovisueel Fonds tot stand kwam. Onder meer om te investeren in personeel, sales en de uitbreiding van de game is Salty Lemon op zoek naar financiering.
Via welke lening kan je investeren?
Crowdlening |
Winwinlening |
|||
Voor wie? | ||||
Rendement | Bruto rente (jaarlijks) | |||
- Roerende voorheffing | ||||
Netto interest (jaarlijks) | ||||
+ Belastingskrediet | ||||
Totale netto rente (jaarlijks) | ||||
Kenmerken | Looptijd | |||
Minimale investering | ||||
Maximale investering | ||||
Terugbetaling | ||||
Waarborg | ||||
Achtergesteld |
"EXR is een game changer voor mij. [...] Ik denk dat dit een geweldige app is die zeker de toekomst van deze sport zal veranderen!” - Ward Lemmelijn, wereldkampioen indoorroeien
Indoorroeiers zullen het ongetwijfeld herkennen: een trainingssessie op een roeitoestel kan heel eentonig zijn. Er is weinig interactie, de kans is groot dat je voor het grootste deel van de tijd gewoon op je muur zit te staren en de prestatiedata lees je af op een (te) klein scherm. Weinig motiverend dus.
Daar wil Salty Lemon verandering in brengen. Met hun applicatie EXR maakt deze development-studio indoorroeien leuker en motiverender voor sporters, of dat nu professionele of recreatieve roeiers zijn.
Salty Lemon ontwikkelde EXR als kruising tussen een sport-app en een videogame. EXR maakt indoorroeien leuker omdat je tijdens je sessie door 3D-werelden roeit. Zo is de Charles River in Boston een setting waarin sporters via EXR kunnen roeien.
Naast deze gamification van indoorroeien zet EXR ook in op het monitoren van de prestaties; door de app te koppelen met je tablet, pc of televisiescherm zie je je prestaties op een groot scherm en krijgt je motivatie een flinke boost. Vervolgens kan je je trainingsverslagen delen met anderen, bijvoorbeeld via Strava, zodat het community-gevoel ook aangewakkerd wordt.
Bekijk de trailer van EXR
“Je kan EXR vergelijken met Zwift, dat thuistrainingen voor lopers en fietsers virtualiseert en er een gamification-aspect aan heeft toegevoegd. We hebben EXR officieel gelanceerd in september van dit jaar, maar voor de bèta-testversie, die ongeveer een jaar liep, hadden we meer dan 8.000 registraties.” – Alfred Campenaerts, co-founder Salty Lemon
De 4 founders van Salty Lemon volgden allemaal de opleiding Digital Arts & Entertainment (DAE) aan de Howest in Kortrijk, een opleiding die op vlak van game-ontwikkeling en animatie tot de wereldtop behoort.
Keke Kokelenberg staat in voor het businessvlak van Salty Lemon, terwijl Jef Reniers en Tibeau Segers zich als respectievelijk CTO en lead artist toeleggen op de technische en visuele kwaliteit van de game. Alfred Campenaerts -overigens de broer van wielrenner Victor Campenaerts- ten slotte neemt als CEO het algemene management voor zijn rekening.
Tibeau Segers, Keke Kokelenberg, Jef Reniers & Alfred Campenaerts
Naast het team van 4 founders telt Salty Lemon 5 medewerkers:
“Daarnaast kunnen we ook rekenen op heel wat partijen die onze onderneming steunen, zij het financieel, zij het via coaching. Op het lijstje met partners staan onder meer de Vlaamse Roeiliga, VLAIO (subsidies), Sport Vlaanderen (subsidies), het Vlaams Audiovisueel Fonds (subsidies), Start it (KBC), imec.istart (accelerator voor start-ups), business angels en DAE Studios (een aftakking van de opleiding die als incubator game-bedrijven ondersteunt). Ook met producenten van roeitoestellen zoals Concept2 en WaterRower hebben we goede connecties.” – Keke Kokelenberg, co-founder Salty Lemon
Salty Lemon mikt met EXR op toproeiers en enthousiaste recreanten, bijvoorbeeld mensen die thuis of in hun lokale fitnessruimte of roeiclub een roeitoestel hebben. Door het gamification-aspect wil de onderneming ook niet-roeiers aan boord krijgen. Het verdienmodel zit in een maandelijkse abonnementskost, later wil Salty Lemon ook inkomsten halen uit partnerships en advertenties (bijvoorbeeld via product placement).
Naast de steun van verschillende roei-/sportfederaties kan Salty Lemon ook rekenen op heel wat enthousiasme van grote sporters uit het roeien: zo zijn de Belgen Ward Lemmelijn, wereldkampioen indoorroeien, en Tim Brys, die recent nog een 5e plaats in het roeien op de Olympische Spelen haalde, ambassadeurs van de app.
“EXR is een game changer voor mij. Ik kijk uit naar de volgende jaren en hoop mijn carrière te laten evolueren, samen met EXR. Ik denk dat dit een geweldige app is die zeker de toekomst van deze sport zal veranderen!” - Ward Lemmelijn, wereldkampioen indoorroeien
Dat er bij het niet-professionele roeipubliek ook interesse is voor de roei-game, blijkt uit de cijfers van de bèta-testing: niet alleen waren er meer dan 8.000 mensen die zich registreerden om de bèta-versie te testen, meer dan 1.000 vroege ambassadeurs bleken zelfs bereid om te betalen voor deze testversie. De reviews waren bovendien erg lovend. Na de officiële release van EXR in september 2021 staat de teller van het aantal accounts op 11.000, en zijn er 1.500 betalende gebruikers.
“Door corona is thuis sporten ingeburgerd geraakt, kijk maar naar de opmars van Zwift en Peloton voor loop- en fietstrainingen thuis. We geloven dan ook dat we dit voor roeien ook kunnen realiseren en hebben hiervoor alvast het first-mover advantage.” – Alfred Campenaerts, co-founder Salty Lemon
Salty Lemon wil haar first-mover advantage als ontwikkelaar van een 3D-applicatie in het indoorroeien verzilveren. De onderneming wil dan ook investeren in
De financieringsnood om deze investeringen te kunnen maken wordt op €685.000 geraamd. Om dat bedrag op te halen is een financieringsmix opgesteld. Deze WinWinner-campagne, waarmee Salty Lemon minimaal €50.000 en maximaal €150.000 wil ophalen, maakt deel uit van die mix. Concreet wil Salty Lemon met het via deze campagne opgehaalde geld investeren in online advertenties, de aanwerving van een salesprofiel en een software quality assurance engineer. Voor meer informatie over de financieringsbehoefte en -mix kan je terecht in de Financiële gegevens.
Investeren in de WinWinner-campagne van Salty Lemon kan via:
Met EXR ontwikkelde Salty Lemon een app die een kruising is tussen een sportapplicatie en een videogame, met als doel het indoorroeien leuker en geconnecteerder te maken. De onderneming is een product van de hoog aangeschreven DAE-opleiding en kan rekenen op verschillende partnerships met sport-/roeifederaties en incubatoren. De testing van de bètaversie bleek een schot in de roos, met een talrijk testpubliek en lovende reviews. Nu wil Salty Lemon verder investeren in de ontwikkeling en commercialisatie van de game. Investeer je mee?
58 investeerders
tot 6,0% rente per jaar
Jammer, voor dit project ben je te laat...
Bekijk lopende projectenHeb je vragen? Contacteer de Crowdfund Coach
Jammer, voor dit project ben je te laat...
Bekijk lopende projectenIs dit niet het project voor jou? Bekijk de lopende projecten.