image Meubis

INVESTERINGSPROJECT

Crowdlening Winwinlening

Meubis

Meubis is een meubelzaak die zowel in de fysieke showroom als via de webshop betaalbare binnenmeubels verkoopt. Die webshop wint jaar na jaar aan belang voor de totale omzet; zo werd vorig jaar meer dan 60% van de omzet via online orders behaald. In totaal steeg de omzet in 2020 met 26% ten opzichte van 2019.

Het team van Meubis bestaat in totaal uit 12 personen. De onderneming is niet alleen in België actief; ook Nederland en Frankrijk behoren tot de doelmarkt. Onder meer voor de uitbreiding van de klantenservice, optimalisatie van de website, uitbreiding in Europa en voor de uitbouw van een platform dat klanten en monteurs matcht, zoekt Meubis financiering.

Bedrijfsnaam Merakia (commerciële naam: Meubis)
Oprichtingsdatum 13/12/2018
BTW-nummer BE0715.806.253
Vennootschapsvorm BV
Locatie Staatsbaan 10 bus A, 9991 Maldegem
Activiteit Meubels
Wat is een WinWinner campagne?

Via WinWinner kunnen ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk delen om hun ambassadeurs te laten investeren via voordelige leningen zoals de winwinlening. Zo kan de ondernemer verder groeien en haar plannen waarmaken. We brengen je graag in contact met de onderneming om de voorwaarden van de lening te bespreken. Lenen aan KMO's omvat altijd een risico van kapitaalverlies.

Beschrijving

In een notendop

  • Meubelzaak met fysieke showroom in Maldegem
  • Naast showroom sterke focus op webshop. In 2020 meer dan 60% van omzet gerealiseerd via webshop, in 2019 was dit 42%
  • Totale omzet steeg met 26% in 2020 ten opzichte van 2019
  • Ook al actief in Nederland, Luxemburg en Frankrijk. Volgende stap: meubis.com voor andere Europese landen
  • Team van 12 mensen, verdeeld over 3 pijlers: sales/support, logistiek & digitale marketing
  • Bezig met voorbereidingen van het serviceplatform met de naam Montagem, dat klanten en gecertificeerde monteurs samenbrengt
  • Op zoek naar minimaal €200.000 en maximaal €300.000 voor investeringen in optimalisatie website, analyse/ontwikkeling/uitbouw van Montagem en het aanwerven van extra medewerkers voor de Europese uitbreidingsplannen
  • Investeren kan via de crowdlening en de winwinlening (ontdek de precieze leningsmodaliteiten onderaan deze pagina)
Op dinsdag 22 juni om 18u geeft Meubis een webinar voor potentiële investeerders en ambassadeurs van de onderneming. Meubis zal haar activiteiten en groeiplannen toelichten, WinWinner zal de investeringsprocedure en de leningsmodaliteiten bespreken. Deelname aan het webinar is gratis, inschrijven kan via deze link.


Waarom Meubis?

Het verhaal van Meubis begint in 2012. Dimitri Samaras’ ouders runnen een meubelgroothandel en gaan samen op zoek naar een showroom om klanten te kunnen ontvangen. De showroom blijkt een succes en trekt aardig wat volk. Dimitri, die op dat moment stage loopt bij een webshopbedrijf, wil zijn stage-ervaringen doortrekken naar Meubis en de meubelzaak ook digitaal op de kaart zetten aan de hand van een webshop.

Meubis groeit - tijdens de marketingopleiding van Dimitri op HoGent - ondertussen verder als online en offline meubelzaak. In 2012 neemt Dimitri de operationele leiding volledig over en komen zijn ouders het fysieke salesteam versterken. In 2014 wordt de meubelzaak in Nederland actief en sinds 2017 behoort ook Frankrijk tot de doelmarkt van de onderneming.


Activiteit

Bij Meubis kan je terecht voor alle soorten betaalbare binnenmeubels. De onderneming koopt haar producten rechtstreeks aan bij fabrikanten, en doet hierbij ook een beroep op lokale meubelmakers: 50 à 60% van de meubelen die Meubis aanbiedt, zijn van Belgische makelij. De showroom van de onderneming is gelegen in Adegem, maar ook online verkoopt de onderneming veel meubels:

“In 2019 haalden we bijna 42% van onze omzet via onze webshop. Vorig jaar steeg dit door naar meer dan 60%. De coronacrisis heeft ongetwijfeld deze toename in de hand gewerkt, al zagen we in het begin van 2020 -vóór de corona-uitbraak- al een sterke stijging van de online verkopen.” – Dimitri Samaras, zaakvoerder Meubis

Meubis-zaakvoerder Dimitri Samaras voor de showroom in Maldegem

Meubis wil de digitale weg verder bewandelen door een uniek Europees platform aan te bieden dat klanten en gecertificeerde monteurs uit hun buurt met elkaar verbindt:

“Deze applicatie, die Montagem zal heten, zal bijdragen aan de vraag naar oplossingen voor de deeleconomie en de nood van mensen om op een legale manier een cent bij te verdienen. Wij zullen een netwerk opzetten van zelf gecertificeerde klusjesmannen en hen toegang verlenen tot onze applicatie. De kwaliteitscontrole van de monteurs en data security worden cruciale schakels in dit project, waarbij we een combinatie van de volgende 4 tools gaan gebruiken: data engineering, artificiële intelligentie, gamification en blockchain security.” - Dimitri Samaras, zaakvoerder Meubis


Bij de lancering van de proof of concept van Montagem wil Meubis verschillende businessmodellen testen om daarna de finale versie voor het definitieve SaaS-model te kunnen commercialiseren en te integreren in de klantenportalen van derde partijen in parallelle nichemarkten (DIY-sector, tuinaanleg…). Meubis en de partner bij wie het platform geïntegreerd wordt, verdienen dan een deel commissie per opdracht. Het is de bedoeling om aan het einde van het jaar een gebruiksklare proof of concept van Montagem klaar te hebben en te starten met de testfase.


Team

Dimitri Samaras neemt het algemene management van Meubis op zich. Hij tekent de toekomstvisie van de onderneming uit, met een sterke focus op digitale strategie. Innovatie is dus een belangrijke waarde bij Meubis, maar ook het familiale karakter speelt een grote rol. Dimitri’s vader maakt namelijk nog altijd deel uit van het Meubis-team, in een commerciële functie.

Dimitri Samaras

Het Meubis-team bestaat naast Dimitri uit 11 mensen. Vóór de corona-uitbraak waren er nog maar 6 teamleden. Om die groei gestructureerd aan te pakken is Meubis opgedeeld in 3 pijlers:

  • Sales & support (4 medewerkers): planning en service, verkoop in de winkel…
  • Logistiek (3 medewerkers): magazijn- en orderbeheer, transport en levering
  • In-house digitale marketing (4 medewerkers): de website makkelijk vindbaar en gebruiksvriendelijk maken, sociale media beheren, advertenties via zoekkanalen, e-mailmarketing...


Klanten

Met als slogan “meubels voor iedereen” is de doelmarkt van Meubis duidelijk: de onderneming wil íedereen betaalbare meubels kunnen aanbieden. Deze missie begon lokaal maar intussen is de onderneming al actief in heel België en ook in Nederland, Luxemburg en Frankrijk.

Het is de ambitie om de activiteiten op Europese schaal nog uit te breiden, zeker omdat de onderneming in het buitenland hogere margepotentiëlen ziet. Hiervoor komt in juli 2021 de volgende stap online: meubis.com. Op meubis.com zullen alle Europese klanten kunnen bestellen met, voorlopig, uitzondering van het Verenigd Koninkrijk.


De focus van Meubis ligt op particulieren. De fysieke showroom blijft een belangrijk advies- en verkoopkanaal, maar Meubis zet ook volop in op digitale toegankelijkheid en communicatie. Die aanpak werpt zijn vruchten af: in 2019 registreerde Meubis bijvoorbeeld iets meer dan 770.000 online sessies, vorig jaar waren dat er meer dan 1,33 miljoen.

Die toename in online bezoeken was ook in de opbrengsten te zien: vorig jaar kreeg Meubis online meer dan 5.400 orders binnen. In vergelijking met 2019 lag de omzet van de online verkoop in 2020 2,5 keer hoger. Meubis wil haar online verkoop jaar na jaar doen stijgen, onder meer door een hogere conversieratio te bereiken. De totale omzet lag in 2020 26% hoger dan in 2019.


Investeer mee!

Meubis heeft de ambitie om verder te groeien in de markt van betaalbare meubels. Tot de doelstellingen behoren onder meer het

  1. uitbreiden van de klantenservice, de online adviesmogelijkheden via live chat en contactmomenten met de klanten en bezoekers
  2. verhogen van het aantal websitebezoekers, de conversieratio en het aantal online transacties
  3. het vergroten van het verkoopaandeel in Nederland, Luxemburg en Frankrijk, en ook daarbuiten door een .com-versie van de site uit te rollen voor de rest van Europa
  4. het ontwikkelen van het Montagem-portaal en de vermarkting ervan naar andere markten.

Concreet staan hiervoor volgende investeringen op de planning:

  • Het inschakelen van Meubis’ externe IT-partner voor de technische optimalisaties van de website + de opvolging door de Meubis-medewerkers
  • Het uitbreiden van de klantenservice en het aanwerven van adviseurs voor het vinden van de juiste (product)informatie
  • Voor Montagem: de functionele en technische analyse van het project. Vervolgens het ontwikkelen en testen van het platform, het uitbouwen van de database van eindgebruikers/monteurs en opzetten van een uniek security-model en een review-systeem via blockchain-technologie
  • Het aanwerven van remote servicemedewerkers voor de ondersteuning van de groei in Europa
  • Voorraadoptimalisatie en opvolging werken in uitvoering

Om deze plannen te realiseren is Meubis via WinWinner op zoek naar minimaal €200.000 en maximaal €300.000 (lees meer over de totale financieringsbehoefte, geplande investeringen en financieringskanalen onder Financiële gegevens). Investeren kan via:

  • de winwinlening: 1,75% jaarlijkse brutorente + 2,5% jaarlijks belastingkrediet op openstaand bedrag, 40% waarborg op openstaand bedrag, looptijd 5 jaar. Jaarlijks constante aflossing of eenmalige aflossing aan het einde van de looptijd
  • de (achtergestelde) crowdlening: 6,5% brutorente, looptijd 4 jaar, jaarlijks constante aflossing
Op vlak van teamleden, geografische markt en omzet heeft Meubis de afgelopen jaren een stevig groeitraject afgelegd in de sector van de betaalbare meubelen. Vooral de online verkoop heeft de onderneming een flinke duw in de rug gegeven. Meubis wil uiteraard klanten blijven verder helpen in haar showroom, maar tegelijk wil het bedrijf verder inzetten op digitale dienstverlening en schaalbaarheid door te investeren in haar webshop en in een portaal dat monteurs en klanten met elkaar matcht. Investeer je mee?
Investeer

Welke leningen zijn er?

Bruto rendement
Terugbetaling
Looptijd
Waarborg
Investeren vanaf
Maximale investering
Bruto rendement
Terugbetaling
Looptijd
Waarborg
Investeren vanaf
Maximale investering

Waarom investeren via WinWinner?

Investeren in gescreende dossiers
€0 kosten voor investeerder
>98% Terugbetalingsratio
Let op!
Geld lenen aan een onderneming is risicovol.
Als investeerder loopt u het risico dat het ontleende bedrag geheel of gedeeltelijk niet kan worden terugbetaald.