image GUIDATA

INVESTERINGSPROJECT

Crowdlening Winwinlening

GUIDATA

Met Social Samba ontwikkelde GUIDATA een slim en digitaal word-of-mouth-platform dat gelinkt is aan miljoenen academic citizens (studenten én alumni) en hun interesses. Het platform identificeert en rekruteert ambassadeurs en bezorgt hen relevante content die ze spontaan via hun persoonlijke social media-kanalen en binnen de correcte doelgroep verspreiden. Met nationale klanten als VUB, HOWEST en SD Worx en Qatar Airways en Ablo als eerste globale worldwide partners, beschikt de onderneming over een indrukwekkend klantenbestand. Om met Social Samba versneld internationaal te gaan, zoekt GUIDATA financiering. 

Bedrijfsnaam Student Aid NV (Commerciële naam: GUIDATA)
Oprichtingsdatum 20-1-2010
BTW-nummer BE08.2244.3303
Vennootschapsvorm NV
Locatie Bruiloftstraat 127, 9050 Gent
Activiteit Digitaal word-of-mouth-platform
Wat is een WinWinner campagne?

Via WinWinner kunnen ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk delen om hun ambassadeurs te laten investeren via voordelige leningen zoals de winwinlening. Zo kan de ondernemer verder groeien en haar plannen waarmaken. We brengen je graag in contact met de onderneming om de voorwaarden van de lening te bespreken. Lenen aan KMO's omvat altijd een risico van kapitaalverlies.

Beschrijving

In een notendop

  • GUIDATA gaat internationaal met Social Samba, een slim en digitaal word-of-mouth-platform, gelinkt aan miljoenen academic citizens, hun oprechte interesses en trends.
  • De geworven, authentieke ambassadeurs sturen spontaan sales- en wervingscampagnes aan.
  • Het verdienmodel is gebaseerd op de recurrente verkoop van producten en diensten, waaronder thematische online bevragingen en exclusieve academische deals, via het digitale platform.
  • In volle coronacrisis werd de studentendoelgroep uitgebreid naar alle alumni (van 16 tot 65 jaar). 
  • Management Partners hebben een track record met technologische toepassingen binnen de academische wereld van meer dan 30 jaar. 
  • Deals met internationale klanten zorgen tegen eind 2021/begin 2022 voor meer dan € 300.000. De verwachte omzet binnen de vijf jaar bedraagt minstens 5 miljoen euro.
  • Via WinWinner op zoek naar minimaal €200.000 en maximaal €500.000 om te investeren in het verruimen en synchroniseren van de thuismarkt naar de Benelux en het aanwerven van teamleden met ervaring in SaaS & Business Development.
  • Investeren kan via de crowdlening en de winwinlening (ontdek de leningsmodaliteiten onderaan deze pagina)
Update 09/08: de campagne wordt verlengd. 7 september is de nieuwe einddatum. Het is enkel nog mogelijk om via de crowdlening te investeren.


Waarom ontwikkelde GUIDATA Social Samba?

Social media zijn hot & alomtegenwoordig, vooral bij centennials (geboren na 2000) en studenten. Social Media lijken op het eerste gezicht dan ook hét evidente kanaal om deze jonge doelgroep te bereiken.

Desondanks blijkt uit studies en klantenbezoeken dat de gewenste finaliteit - nieuwe klanten, inschrijvingen, effectieve bezoeken - in de praktijk tegenvalt. 


Veel organisaties (scholen, bedrijven, cultuurhuizen,…) bewegen wel mee met trends en snel veranderende technische evoluties, maar raken niet meer ‘door’ een muur van ‘opwerpingen’ en raken gefrustreerd omdat ze - ondanks hoge terugkerende (media-)investeringen en consultancy - het beoogde effect missen.

Social Samba creëert de oplossing vanuit een structurele methodiek gebaseerd op word of mouth, een recept dat al 70.000 jaar haar doeltreffende effect heeft bewezen. 


Het slim en digitaal word-of-mouth-platform, gelinkt aan miljoenen academic citizens, werft en segmenteert op transparante wijze authentieke ambassadeurs die via online mond-tot-mondreclame (referral marketing) spontaan relevante boodschappen doorsturen. Hiermee overhandigt Social Samba organisaties de sleutel tot succes inzake aankoop, jobrekrutering en klantenbehoud.


Activiteit

GUIDATA’s Social Samba bedient wereldwijd organisaties die expertise nodig hebben om Academic Citizens (studenten én alumni) te begrijpen en te bereiken.

Social Samba® start met het identificeren van authentieke (on)gekende fans - de slapende inbegrepen - vanuit internationale databanken en client-customer-databases. Het platform selecteert en segmenteert potentiële ambassadeurs dankzij slimme  data gathering


Op transparante, geautomatiseerde wijze transformeert Social Samba de geselecteerden tot actieve ambassadeurs. Vooraf besproken relevante content, op basis van hun interesse en de waarden van de organisatie, wordt met de passende tone of voice op de juiste tijdstippen gedeeld met de ambassadeurs. Het logische gevolg is een massaal en authentiek bereik met een spontane, gratis instroom van nieuwe klanten als ultiem resultaat. Bepaalde terugkerende investeringen in Social Media campagnes worden zo overbodig en kunnen worden uitgespaard.  

Het Social Samba-platform bestaat uit een extern aangekocht én geïntegreerd ambassadeursplatform dat werd aangevuld met een aantal door GUIDATA ontwikkelde tools:

  • een online lidkaarten-beheersysteem van Alumni- en Studentenorganisaties: zorgt voor koppeling met gewenste academische profielen (ISIC, EYC<26, …).
  • thematische vragenlijsten - of dialogue sessions - in 5 wereldtalen, om inzicht te verkrijgen in de heersende trends en interesses van studenten en Academic Citizens.
  • het online onderzoeksplatform Innerdreams, dat via de thematische bevragingen geëngageerde studenten en alumni identificeert, rekruteert en ombuigt tot actieve ambassadeurs met academisch profiel.


Team

Het concrete idee achter Social Samba komt uit de koker van Wim Verheye, die ook de AIESEC Beurswedstrijd (1989-1990) mede bedacht en GUIDO/All-Phabet (1991) oprichtte. 

Als managing partner wordt Wim Verheye vandaag bijgestaan door de ervaren Operationeel Directeur Tom Corné. Hoofd Strategie Koen Bruyneel zorgt voor creatieve helderheid. Gunther Christiaens, Directeur ICT, zal in de toekomst kunnen rekenen op de expertise van de ervaren Wim Dierickx en Digital Designer en Planner Luc Van Overbeke

Het team achter GUIDATA werkt al 30 jaar samen in vriendschap en vertrouwen. Het was dan ook geen verrassing dat het team recent een aantal topprofielen die zusterbedrijf GUIDO eerder verlieten opnieuw mocht verwelkomen. 


Het kernteam krijgt hulp van zusterbedrijf GUIDO en wordt gesteund door het Strategisch Comité, dat bestaat uit zes CIO’s, CEO’s en CMO’s met internationale ervaring. Voorzitter Piet Petegem is tevens CTiO bij één van de grootste Belgische e-commerce platformen (e-lotto).


Tractie

Met Social Samba wil Guidata de meest efficiënte en geloofwaardige academische wereldspeler worden, zonder eigen 'social media'-kanalen te bezitten. Die ambitie wordt gestuwd door:

  • het uitgebreide netwerk en het indrukwekkende track record dat de onderneming de voorbije dertig jaar heeft opgebouwd.
  • het tienjarig lidmaatschap van drie internationale organisaties: ISICA (153 regio’s), EYCA (65 regio’s) en iYsma.org & University Box (7 landen).
  • de ligging: 2 van de 3 hoofdzetels zijn gevestigd rond Brussel, het hart van Europa, wat de geloofwaardigheid versterkt.

Tot op heden richtte GUIDATA zich uitsluitend op organisaties in België. Met Social Samba gaat de onderneming internationaal. De concrete interesse die ze het afgelopen jaar heeft opgewekt (25 hoger-onderwijsinstellingen, 50 partnerlanden uit het ISIC- of EYCA-netwerk en 20 CMO’s met beslissingsbevoegdheid over minstens gans Europa) bewijst niet alleen het wereldwijde marktpotentieel, maar vormt ook het fundament voor de versnelde internationale uitrol van het platform.


Op korte termijn wil GUIDATA met Social Samba 5 concrete doelstellingen verwezenlijken:

  1. Social Samba opschalen en klaarstomen voor een B2B-vermarkting (SaaS) buiten de thuismarkt, met een channel marketing programma naar de grootste partnerlanden en onderwijsinstellingen.
  2. De interne geografische thuismarkt verruimen met Nederland en omvormen tot een eengemaakte ‘Lowlands’-regio met een bereik van 1,5 miljoen potentiële leden/klanten.
  3. ISIC koppelen aan Social Samba als bevoorrechte partner voor de ‘Tertiaire studenten’-markt (= alle voortgezet Hoger Onderwijs).
  4. EYCA koppelen aan Social Samba als bevoorrechte partner voor ‘European Youth’.
  5. Internationale, exclusieve academische deals afronden met o.m. Dell, Adobe, Hotels.com en De Correspondent, zoals onlangs gebeurde voor Qatar Airways.

Het is niet de eerste keer dat het team van GUIDATA zich aan zo’n scenario waagt:

  • Met de AIESEC Beurswedstrijd won het team in 1990 de European Student Management Prize aan de Parijse Sorbonne.
  • GUIDO en haar Guido Stadsgidsen – waarvan jaarlijks nog steeds > 110.000 exemplaren verdeeld worden - zorgde bij opstart voor wat ‘wenkbrauwengefrons’ - maar bekleedt ondertussen al meer dan 20 jaar een onbetwistbare marktleiderpositie als Belgische studentennichemarketeer.
  • Dankzij de overname van Campus Media en Boomerang werd GUIDATA de N°1 van de Belgische indoor affichagemarkt. 

Met Social Samba wil GUIDATA een vierde succesverhaal aan haar lijstje toevoegen. Op korte termijn bouwde de onderneming een indrukwekkend klantenbestand op, in een brede waaier aan sectoren. Denk onder meer aan het (hoger) onderwijs (VUB, HOWEST, PXL), de transportsector (MINI, MEGABUS). Een uitgebreid overzicht van het klantenbestand en een overzicht van GUIDATA’s activiteit vindt u in de pitch die als bijlage aan deze campagnetekst werd toegevoegd. 

GUIDATA focust echter niet alleen op grote (inter)nationale spelers. Sinds partner ISIC duurzaamheid en internationale sociale betrokkenheid vooropstelt, kreeg ook Social Samba een purpose for a better world. Daarom zet het platform bewust ook ondernemingen met een lagere ecologische voetafdruk in de spotlights. Zo werkt GUIDATA reeds samen met Forza & Microforce, Ablo en Flixbus en lopen er momenteel gesprekken met Too Good To Go en NMBS.


Investeer mee!

Om haar internationale ambitie te realiseren, wil GUIDATA transformeren naar een internationaal, intelligent SaaS-platform, met bijkomende achterliggende recurrente inkomstenstromen. Die transformatie vereist investeringen, daarom zoekt de onderneming financiering.

De financieringsmix bestaat uit eigen inbreng, reeds opgehaalde winwinleningen en crowdfunding via WinWinner (meer informatie over de precieze samenstelling van de financieringsmix vind je in de financiële gegevens). 

Via deze WinWinner-campagne wil Guidata minimum €200.000 en maximum €500.000 ophalen om te investeren in:

  • het inwinnen van marketingadvies met betrekking tot internationaliseren en internationaal business development,
  • de overname en/of oprichting van joint ventures in België en Nederland,
  • de aankoop en integratie van twee platformen: Social Seeder en Affiliate Webshop met een e-wallet feature,
  • de verdere ontwikkeling en implementatie van het nieuwe IT SaaS-platform,
  • de uitbreiding van het team met vier vaste medewerkers met strategische expertise en specialisaties in IT en digital marketing én expertise in International Business Development en Senior Channel Marketing. 
Update 09/08: de campagne wordt verlengd. 7 september is de nieuwe einddatum. Het is enkel nog mogelijk om via de crowdlening te investeren.

Investeren in de crowdlendingcampagne van GUIDATA kan via: 

  • de winwinlening: 1,75% jaarlijkse bruto rente + 2,5% jaarlijks belastingkrediet en 40% waarborg op het openstaande bedrag, looptijd 5 jaar, eenmalige terugbetaling aan het einde van de looptijd.
  • de (achtergestelde) crowdlening: 5,25% jaarlijkse bruto rente, looptijd 3 jaar, jaarlijks constante aflossing.
GUIDATA’s Social Samba bedient wereldwijd organisaties die expertise nodig hebben om academic citizens - scholieren, studenten, docenten én alumni - te begrijpen en te bereiken. Onder meer SD Worx, Ablo (Google App of the year 2019) en BMW/MINI maakten al gebruik van haar diensten. Recent gaven ook Qatar Airways, ISIC en Bavaria GUIDATA het vertrouwen voor een internationale uitrol. Om deze unieke vorm van online word-of-mouth marketing internationaal op de kaart te zetten, zoekt GUIDATA financiering. Investeer je mee?

Welke leningen zijn er?

Bruto rendement
Terugbetaling
Looptijd
Waarborg
Investeren vanaf
Maximale investering
Conversierecht

Waarom investeren via WinWinner?

Investeren in gescreende dossiers
€0 kosten voor investeerder
>98% Terugbetalingsratio
Let op!
Geld lenen aan een onderneming is risicovol.
Als investeerder loopt u het risico dat het ontleende bedrag geheel of gedeeltelijk niet kan worden terugbetaald.