image Kopje Zwam

INVESTERINGSPROJECT

Crowdlening Winwinlening

Kopje Zwam

Kopje Zwam brengt de landbouw naar de stad en kweekt microgroenten en oesterzwammen op koffiegruis. Vervolgens verwerkt de onderneming - met ondertussen reeds 7 teamleden - haar oogst tot bijvoorbeeld zwamburgers en groenteshots.

Naast circulaire stadslandbouw vormen innovatie en sociale impact de kernwoorden van Kopje Zwam; de onderneming ontwikkelde bijvoorbeeld semi-automatische kweekkarren die het productieproces efficiënter maken en werkt samen met een lokale vzw. Onder meer om te investeren in haar kweekkarren en een nieuwe vestiging is Kopje Zwam op zoek naar financiering.

Bedrijfsnaam Kopje Zwam
Oprichtingsdatum 16/11/2016
BTW-nummer BE0666.408.014
Vennootschapsvorm BV
Locatie Rijselstraat 248, 8200 Brugge
Activiteit Circulaire stadslandbouw
Wat is een WinWinner campagne?

Via WinWinner kunnen ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk delen om hun ambassadeurs te laten investeren via voordelige leningen zoals de winwinlening. Zo kan de ondernemer verder groeien en haar plannen waarmaken. We brengen je graag in contact met de onderneming om de voorwaarden van de lening te bespreken. Lenen aan KMO's omvat altijd een risico van kapitaalverlies.

Beschrijving

In een notendop

  • Onderneming die circulaire stadslandbouw vooropstelt door op koffiegruis microgroenten en oesterzwammen te kweken en deze te verwerken tot bijvoorbeeld groenteshots en zwamburgers
  • Stadslandbouw zorgt voor minder transport, vermindering pesticidegebruik en efficiënter watergebruik
  • Focus op innovatie: semi-automatische kweekkar ontwikkeld, waardoor productieproces minder arbeidsintensief is
  • Sociale insteek: samenwerking met vzw die mensen met een beperking begeleidt
  • Binnenkort opening 2e vestiging
  • Team van 7 actieve leden
  • Op zoek naar minimaal €50.000 en maximaal €90.000 voor investeringen in o.m. kweekkarren, marketing, bakfietsen en inrichting nieuwe vestiging
  • Investeren kan via de crowdlening en winwinlening (ontdek de precieze leningsmodaliteiten onderaan deze pagina)
Update 26/02: het maximale doelbedrag van de campagne wordt verhoogd van €90.000 naar €100.000.


Waarom Kopje Zwam?

Het traditionele landbouwmodel staat onder druk: boeren krijgen slechte prijzen, consumenten hebben nauwelijks nog voeling met de producten en het hele productieproces heeft een stevige impact op het milieu (waterverbruik, pesticiden...). Bovendien wordt wereldwijd ongeveer een derde van het geproduceerde voedsel verspild.

Kopje Zwam wil haar steentje bijdragen aan een oplossing voor dat probleem: de onderneming zet in op circulaire stadslandbouw door primaire producten in de stad te kweken.


“Aangezien meer en meer mensen in steden gaan wonen, brengen wij de landbouw naar de stad. Dit betekent niet alleen het beperken van transporten van producent naar consument, maar door onze producten binnen te kweken zijn we niet afhankelijk van de weersomstandigheden en kunnen we water op een efficiëntere manier gebruiken.” - Daniël Cromphout, zaakvoerder Kopje Zwam


Activiteit

Kopje Zwam hergebruikt een afvalstof, namelijk koffiegruis, als grondstof voor haar producten. Het is namelijk mogelijk om op koffiegruis onder meer microgroenten en oesterzwammen te kweken. Die producten brengt de onderneming dan op de markt. Dit kan ook in verwerkte vorm zijn, zoals zwamburgers, groenteshots of azijn op basis van microgroenten.

“Aanvankelijk bleef onze productie kleinschalig en testten we vooral wat we allemaal konden kweken op koffiegruis in onze vestiging in Brugge. We hebben echter gemerkt dat de verwerkte producten een grotere marge opleveren en willen ons concept nu verder opschalen, zowel qua aanbod als locaties. Zo willen we begin 2021 onze tweede vestiging openen, in Leuven. Op langere termijn willen we nog meer vestigingen openen, in de vorm van franchises.” - Bart Vanderveken, co-oprichter Kopje Zwam

Naast circulaire stadslandbouw is innovatie een kernwoord bij Kopje Zwam. Die innovatieve insteek manifesteert zich -naast het misschien wat ongewone karakter van de activiteiten- bijvoorbeeld in de vorm van CultiCar, een semi-automatische kweekkar die de onderneming ontwikkeld heeft. Deze kar laat een veel minder arbeidsintensieve productiewijze toe, wat een positieve impact heeft op het kostenplaatje.

Kopje Zwam ontwikkelde zelf een semi-automatische kweekkar, de CultiCar

Ten slotte wil Kopje Zwam ook een sociale impact genereren. Dit doet de onderneming bijvoorbeeld door samen te werken met de Brugse vzw Oranje. Deze vzw begeleidt mensen met een mentale beperking. Kopje Zwam werkt samen met deze vzw door de mensen met een beperking een zinvol takenpakket te geven binnen de onderneming.  Het is de bedoeling om elke vestiging van Kopje Zwam te koppelen aan een bepaalde organisatie met een sociale insteek. Op die manier zijn circulaire stadslandbouw, innovatie en sociale impact de kernwoorden van Kopje Zwam.


Team

Kopje Zwam zag 5 jaar geleden het licht als toogpraat van enkele vrienden: ‘wat kan je allemaal kweken op koffiegruis?’ De discussie leidde tot vele experimenten en uiteindelijk een onderneming die op koffiegruis gekweekte producten op de markt brengt. Na enkele jaren van organische groei is het team van Kopje Zwam klaar voor de volgende stap in het groeiverhaal.

Dat team bestaat intussen uit 7 actieve leden met een passie voor duurzame stadslandbouw. Bart Vanderveken is ‘het brein’ achter het concept van Kopje Zwam. Hij is docent aan de landbouwschool en houdt dan ook toezicht op de kwaliteit van de processen en producten van Kopje Zwam. Bart is voornamelijk actief in de Brugse vestiging van Kopje Zwam.

Die Brugse vestiging kan naast Bart rekenen op 3 teamleden: Barts vader Marc Vanderveken leidt de productie in goede banen, terwijl Lut Thijsen zich toelegt op de sociale dimensie van de activiteiten. Wouter Stevens ten slotte richt zich voornamelijk op de aanwezigheid van Kopje Zwam op evenementen.

Team Brugge van Kopje Zwam: Bart Vanderveken, Marc Vanderveken, Lut Thijsen & Wouter Stevens

Daniël Cromphout, die 33 jaar ervaring in de banksector opdeed, tekent het commerciële en financiële plan van Kopje Zwam uit. Hij is vooral actief in Leuven, met het opzetten van de nieuwe vestiging van de onderneming. Hij wordt hierbij bijgestaan door Kris Verheyden, die de productie zal leiden.

Pieter Bockaert ten slotte is bestuurder bij Bouwpunt Botha in Aalter. Pieter is een sterke promotor en voorvechter van circulair ondernemerschap, en deze rol draagt hij verder uit via Kopje Zwam.

Daniël Cromphout, Kris Verheyden & Pieter Bockaert


Klanten

Kopje Zwam spreekt verschillende afzetkanalen aan om haar producten te verkopen en dit zowel B2B als B2C. Tot de B2B-klanten behoren bijvoorbeeld horecazaken en trendy voedingswinkels die inzetten op lokale producten.

Kopje Zwam levert haar producten ook rechtstreeks aan particulieren, bijvoorbeeld via events (al staat dit door corona op een lager pitje). De ontwikkeling van een webshop staat bovendien in de steigers. De leveringen gebeuren met een elektrische bakfiets, wat strookt met de ambitie van Kopje Zwam om haar ecologische impact te beperken.


“Ons businessmodel bevat weinig kosten; koffiegruis, onze grondstof, is ‘afval’, we halen dit gratis op bij koffie- en andere horecazaken. Dankzij onze semi-automatische kweekkarren is de productie minder arbeidsintensief geworden. Daarnaast opteren we maximaal voor circulaire materialen en goedkope locaties. Ten slotte is de stadslandbouw een sector met enorme groeimogelijkheden en willen wij deel uitmaken van een transitie in de globale voedselproductie.” - Bart Vanderveken, co-oprichter Kopje Zwam


Investeer mee!

Kopje Zwam is klaar om te investeren in de volgende stap van haar groeiverhaal. Concreet heeft de onderneming volgende investeringen gepland:

  • inrichting van de nieuwe vestiging in Leuven en van een ontvangstruimte in Brugge
  • 10 kweekkarren inclusief lampen, irrigatiesysteem...
  • 2 elektrische bakfietsen
  • marketing
  • toestellen zoals een drooginstallatie voor de zwammen en vacuümmachines

Om deze investeringen mogelijk te maken is Kopje Zwam op zoek naar €50.000, het minimale bedrag van de campagne. Wordt er meer opgehaald? Dan wil de onderneming extra investeren in kweekkarren, bijvoorbeeld voor franchisenemers en particulieren. Het maximale bedrag van de campagne is €90.000.

Update 26/02: het maximale doelbedrag van de campagne wordt verhoogd van €90.000 naar €100.000.

Investeren kan via:

  • de winwinlening: 1,75% jaarlijkse brutorente + 2,5% jaarlijks belastingkrediet op openstaand bedrag, 40% waarborg op openstaand bedrag, looptijd 5 jaar. Jaarlijks constante aflossing
  • de (achtergestelde) crowdlening: 5,5% brutorente, looptijd 5 jaar, jaarlijks constante aflossing.
Kopje Zwam wil meebouwen aan de voedselproductie van morgen door in te zetten op circulaire stadslandbouw, innovatie en sociale impact, en dit met een businessmodel waarin de kosten gedrukt worden. Na jaren van organische groei is het gepassioneerde team klaar om de groei van Kopje Zwam in een stroomversnelling te brengen, onder meer door te investeren in het productiemateriaal en een nieuwe vestiging. Investeer je mee?

Welke leningen zijn er?

Bruto rendement
Terugbetaling
Looptijd
Waarborg
Investeren vanaf
Maximale investering
Bruto rendement
Terugbetaling
Looptijd
Waarborg
Investeren vanaf
Maximale investering

Waarom investeren via WinWinner?

Investeren in gescreende dossiers
€0 kosten voor investeerder
97,9% Terugbetalingsratio
Let op!
Geld lenen aan een onderneming is risicovol.
Als investeerder loopt u het risico dat het ontleende bedrag geheel of gedeeltelijk niet kan worden terugbetaald.