image FTRPRF

INVESTERINGSPROJECT

Crowdlening Winwinlening

FTRPRF

FTRPRF wil kinderen voorbereiden op de arbeidsmarkt van de 21e eeuw: de onderneming ontwikkelt lespakketten voor scholen rond digitale kennis en programmeren. Deze skills zijn overigens opgenomen in de eindtermen van het onderwijs, waardoor bij heel veel scholen het besef ontstaat dat ze een manier moeten vinden om deze vaardigheden aan hun leerlingen aan te leren. FTRPRF is een spin-off van CodeFever, een vzw die sinds 2015 al meer dan 25.000 kinderen leerde programmeren via lessen buiten de schooluren. FTRPRF groeide voort uit de vraag vanuit het onderwijs naar materiaal voor tijdens de lessen.

Nu al zo'n 40 scholen gebruikmaken van de lesmaterialen van FTRPRF, is de onderneming al bezig met de volgende stap, namelijk de ontwikkeling van een echte gamechanger voor het onderwijs: een systeem dat leerlingen leert coderen in 's werelds grootste programmeertaal voor kinderen én hen hierbij automatisch evalueert. Op die manier wordt het leerproces voor de leerlingen verbeterd en wordt de leraar ontlast. Om dit systeem verder te ontwikkelen en te commercialiseren zoekt FTRPRF financiering.

Bedrijfsnaam FTRPRF
Oprichtingsdatum 20/02/2019
BTW-nummer BE0720.949.530
Vennootschapsvorm BV
Locatie Koekelberg 45A, 9450 Haaltert (Denderhoutem)
Activiteit IT-oplossingen voor onderwijs
Wat is een WinWinner campagne?

Via WinWinner kunnen ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk delen om hun ambassadeurs te laten investeren via voordelige leningen zoals de winwinlening. Zo kan de ondernemer verder groeien en haar plannen waarmaken. We brengen je graag in contact met de onderneming om de voorwaarden van de lening te bespreken. Lenen aan KMO's omvat altijd een risico van kapitaalverlies.

Beschrijving

In een notendop

  • Lespakketten voor scholen rond digitale kennis en coderen/programmeren
  • FTRPRF-lesmateriaal wordt al gebruikt in 40-tal scholen
  • Nood aan deze oplossing: coderen/programmeren e.d. opgenomen in eindtermen onderwijs maar veel scholen nog op zoek naar manier om dit aan te leren
  • Gamechanger voor het onderwijs: systeem aan het ontwikkelen dat leerlingen automatisch feedback geeft tijdens programmeerlessen → beter leerproces voor leerlingen, leraar wordt ontlast
  • FTRPRF is spin-off van CodeFever, dat sinds 2015 al meer dan 25.000 kinderen leerde programmeren (ander concept: CodeFever buiten lesuren, FTRPRF is bedoeld voor onderwijs zelf)
  • Team van 11 medewerkers
  • Via WinWinner op zoek naar minimaal €200.000 en maximaal €500.000 voor investeringen (personeelskosten) in verdere ontwikkeling en commercialisatie product
  • Investeren kan via de crowdlening en de winwinlening (ontdek de precieze leningsmodaliteiten onderaan deze pagina)
Update 06/01: het maximale doelbedrag van de campagne wordt verhoogd naar €750.000. Het is uitsluitend nog mogelijk om via de crowdlening te investeren.
De campagne wordt overigens verlengd; 19 februari is de nieuwe einddatum.


Waarom FTRPRF?

FTRPRF (lees als ‘Futureproof’) groeide voort uit CodeFever, een Vlaamse vzw die jaarlijks zo’n 6.500 kinderen leert programmeren, verspreid over 45 steden. Het gaat hierbij om lessen buiten de gewone lesuren, maar de founders van CodeFever kregen vanuit scholen steeds vaker de vraag naar lesmateriaal.

Scholen moeten namelijk voldoen aan nieuwe eindtermen, waarin onder meer computationeel denken (probleemoplossend denken) en coderen/programmeren verwerkt zitten. Veel scholen krabben zich echter in de haren als ze op zoek moeten naar een onderwijsmethode hiervoor.


De oprichters van CodeFever startten daarom FTRPRF op. Met deze onderneming willen ze scholen helpen om hun leerlingen de vaardigheden aan te leren die nodig zijn op de arbeidsmarkt van de 21e eeuw.

“Er is echt wel een sence of urgency in Vlaanderen: computationeel denken is opgenomen in de nieuwe eindtermen van de eerste graad (1e & 2e middelbaar). Secundaire scholen hebben 3 jaar de tijd om dit te implementeren. Dit schooljaar is jaar 2...” - Katelijne Duerinck, co-founder FTRPRF


Activiteit

FTRPRF biedt kant-en-klare lespakketten over computationeel denken, coderen en ICT-basisvaardigheden in een uniek leerplatform voor het onderwijs.

“Je krijgt per pakket een volwaardig lespakket waarmee je een jaar lang verder kan. De interactieve lessen kunnen zowel in een pc-lokaal, in een gewone klas als thuis worden gebruikt. De lessen zijn modulair én vakoverschrijdend: leerkrachten kunnen makkelijk aanvullend lesgeven, zonder extra moeite.” - Kristien Duerinck, co-founder FTRPRF
“Ik heb jullie demo’s grondig bekeken en uitgeprobeerd. Jullie materiaal is schitterend! Waw, een dikke proficiat aan diegenen die daaraan hebben meegewerkt: up-to-date, uitdagend, anders, vakoverschrijdend. Ik ben een grote fan.” - Nele Bogaert, ICT-coach Don Bosco Zwijnaarde

Momenteel ontwikkelt FTRPRF in samenwerking met UGent een oplossing waarbij het mogelijk is als leraar om -zonder effectief zelf te kunnen coderen- programmeerles te geven in Scratch. Met meer dan 60 miljoen gebruikers wereldwijd is Scratch de grootste programmeertaal voor kinderen en dus de go-to-applicatie om hen te leren programmeren.


De programmeertaal Scratch mag dan wel zeer krachtig zijn, maar ze bevat geen lespakket op maat van het onderwijs; leerkrachten willen een lespakket dat leerlingen stap voor stap helpt om tot een bepaald resultaat te komen en waarbij ze de theorie en structuren aangeleerd krijgen die in de eindtermen zijn opgenomen. FTRPRF wil met haar oplossing de link tussen de kracht van Scratch en de noden van het onderwijs leggen:

“De luxesituatie van CodeFever, waarbij we voor een groep van 20 kinderen 1 leraar en 4 assistenten inzetten, is niet haalbaar binnen het onderwijs zelf. De oplossing die we met FTRPRF willen ontwikkelen, wordt een echte gamechanger voor het onderwijs. Het systeem zal kinderen automatisch coachen en evalueren. Hierdoor kunnen ze zelf fouten vinden en verbeteren, wat voor een beter leerproces zorgt. Het resultaat? Kinderen die op basis van hun kennis en feedback van het systeem bijleren én een leraar die, dankzij de automatische feedback van het systeem, niet zo overbelast wordt. Geen enkele andere ontwikkelaar heeft dit type systeem al gepresteerd.” - Katelijne Duerinck, co-founder FTRPRF

Probleem bij programmeerlessen in het onderwijs: leraar wordt overstelpt met vragen, leerlingen leren op verschillend tempo
Oplossing FTRPRF (te ontwikkelen): een systeem dat leerlingen automatisch corrigeert en evalueert tijdens programmeerlessen
Resultaat: leerlingen zullen op eigen tempo verder kunnen werken, leraar zal ontlast worden en zal gerichter kunnen coachen


Team

FTRPRF is een spin-off van CodeFever, dat werd opgericht door de zussen Katelijne en Kristien Duerinck. Met CodeFever geven ze programmeerlessen aan kinderen, zowel voor beginners als gevorderden. Dit gebeurt buiten de lesuren, bijvoorbeeld op woensdagmiddag of op zaterdag. In 2019 volgden meer dan 6.500 kinderen, verspreid over 45 steden, les via CodeFever. Sinds 2015 leerden al meer dan 25.000 kinderen programmeren via CodeFever.


De vzw telt intussen 6 voltijdse medewerkers en wordt daarnaast ondersteund door een netwerk van meer dan 350 leraren en assistenten die de programmeerlessen in de verschillende steden geven. De vzw haalt een jaaromzet van net geen 2 miljoen euro.

“Ik wou nog laten weten dat Julius de lessen superleuk vindt, hij leert ook heel snel bij! ik volg zelf ook mee (via jullie mails en het online platform) en sta er zelf versteld van hoe goed de lessen in elkaar zitten!” - Benedicte, ouder van een kind dat CodeFever-lessen volgt

Met FTRPRF richten de zussen Katelijne en Kristien zich rechtstreeks naar het onderwijs, met een concept dat kan opgenomen in het lessenpakket tijdens de lesuren. Katelijne legt zich toe op het algemene management van FTRPRF, terwijl haar zus Kristien voornamelijk CodeFever aanstuurt.

Ondertussen telt FTRPRF al 11 voltijdse medewerkers: 7 developers, 3 lespakketmakers en 1 salesprofiel. Dankzij het grote netwerk van leraren en assistenten dat via CodeFever al is opgebouwd, kan FTRPRF rekenen op goede contacten bij de doelmarkt van haar lespakketten, namelijk onderwijsinstellingen.

Enkele teamleden van FTRPRF geven wat meer toelichting over hun werking en financieringsnood


Klanten

Met haar lespakketten richt FTRPRF zich op het Vlaamse onderwijs, een stevige potentiële markt. Momenteel maken al zo’n 40 scholen in hun eerste graad gebruik van de leerpakketten van FTRPRF om hun leerlingen de eindtermen rond computationeel denken en coderen bij te brengen. Met de groeiende sense of urgency rond deze eindtermen gelooft de onderneming dat het momentum daar is om haar klantenbestand snel uit te breiden.

Deze uitbreiding staat eerst in Vlaanderen op de planning en later ook in het buitenland, waar onderwijsinstellingen gelijkaardige eindtermen rond programmeren hebben. Om deze internationale groeiplannen waar te maken krijgt FTRPRF overigens steun van Scale-up Vlaanderen en Sirris.

De potentiële schaalbaarheid is daarnaast ook terug te vinden in het verdienmodel van FTRPRF; scholen moeten namelijk per leerling een licentievergoeding betalen. Deze rekenen ze dan door aan de leerlingen, net zoals bij ander lesmateriaal (denk maar aan de klassieke ‘boekenlijst’ met daarop de boeken die de leerlingen moeten aankopen voor hun lessen).


“Dankzij onze ervaring met CodeFever hebben we bij FTRPRF lesmateriaal dat in de praktijk getest is. Dit geeft ons een serieuze voorsprong, zowel voor de reeds bestaande lesmodules als voor onze volgende stap, waarbij we Scratch-onderwijs grotendeels willen automatiseren. Bovendien heeft corona de digitalisering van het onderwijs in een stroomversnelling gebracht, de onderwijsmarkt is dus klaar voor de volgende digitale stap.” - Kristien Duerinck, co-founder FTRPRF

Ook voor het implementeren van FTRPRF’s oplossing voor Scratch-onderwijs is het marktpotentieel groot: Scratch is de grootste programmeertaal voor kinderen, met meer dan 60 miljoen gebruikers.

Het opnemen van computationeel denken, programmeren en andere gelijkaardige skills in de onderwijseindtermen, gebeurt natuurlijk niet zomaar. Die eindtermen zijn er om de leerlingen voor te bereiden op de arbeidsmarkt van de 21e eeuw:

“Eerlijk is eerlijk: ik had wel verwacht dat jullie initiatief “tof” zou zijn, maar wat ik zaterdag meemaakte heeft mijn verwachtingen vér overtroffen. Jullie organisatie is professioneel, vernieuwend, een voorbeeld en bovenal leuk voor de deelnemers. Ik noem ze deelnemers eerder dan kinderen omdat de “age span” groot is. Ik ben blij dat ik bij CodeFever op bezoek geweest ben. Het is toen ik zelf ervaren heb wat er gebeurde, dat bij mij het besef doordrong hoe waardevol dit initiatief is.” - Marc Lambotte, CEO Agoria (koepelorganisatie technologiebedrijven)


Investeer mee!

Het is voor de verdere ontwikkeling en commercialisatie van de Scratch-oplossing dat FTRPRF op zoek is naar financiering. Het gaat hierbij voornamelijk om personeelskosten: developers, content writers, salesmedewerkers en doctoraatsstudenten van de UGent.

Concreet zoekt FTRPRF via deze WinWinner-campagne minimaal €200.000 en maximaal €500.000. Deze campagne maakt deel uit van een financieringsmix die is opgemaakt om de totale financieringsbehoefte van €913.218 in te vullen. Ook een eigen inbreng en een subsidiedossier maken deel uit van deze mix.

Investeren in FTRPRF via deze WinWinner-campagne kan via:

  • de winwinlening: 1,75% jaarlijkse brutorente + 2,5% jaarlijks belastingkrediet op openstaand bedrag, 40% overheidswaarborg op openstaand bedrag, looptijd 5 jaar. Jaarlijks constante aflossing of eenmalige aflossing aan het einde van de looptijd
  • de crowdlening (achtergestelde lening): looptijd 5 jaar, 4,5% jaarlijkse brutorente, jaarlijks constante aflossing. Aangezien FTRPRF in aanmerking komt voor de vrijstelling van roerende voorheffing, is het brutorendement van de crowdlening ook het nettorendement. Ontdek alle voorwaarden van deze maatregel op deze pagina.
Update 06/01: het maximale doelbedrag van de campagne wordt verhoogd naar €750.000. Het is uitsluitend nog mogelijk om via de crowdlening te investeren.
De campagne wordt overigens verlengd; 19 februari is de nieuwe einddatum.
CodeFever heeft met haar jarenlange ervaring als coding academy al heel wat knowhow verzameld. FTRPRF heeft, als spin-off van CodeFever, al een stevig portfolio opgebouwd om scholen te helpen om te voldoen aan de eindtermen rond programmeren en coderen. Als volgende stap wil FTRPRF haar gamechanger, die leerlingen bij het leren van de meest gebruikte programmeertaal voor kinderen automatisch evalueert en corrigeert, verder ontwikkelen en commercialiseren. Investeer jij mee in FTRPRF’s missie om het onderwijs futureproof te maken?

Welke leningen zijn er?

Bruto rendement
Terugbetaling
Looptijd
Waarborg
Investeren vanaf
Maximale investering

Waarom investeren via WinWinner?

Investeren in gescreende dossiers
€0 kosten voor investeerder
>98% Terugbetalingsratio
Let op!
Geld lenen aan een onderneming is risicovol.
Als investeerder loopt u het risico dat het ontleende bedrag geheel of gedeeltelijk niet kan worden terugbetaald.